Matpriserna har stigit dramatiskt, men bakom ökningen finns flera faktorer som är svåra att förstå. Med ökande kostnader och komplexa globala och lokala influenser verkar matpriserna inte sluta öka.


Mest läst i kategorin
I februari 2025 ökade matpriserna med nästan fyra procent, och på ett år har basvaror som mjölk, ost och ägg blivit upp till tio procent dyrare. Kaffepriserna har stigit med mer än 20 procent. Svenskarnas matkasse har blvit ungefär 25 procent dyrarre på tre år, enligt Statistikmyndigheten SCB.
Trots att globala faktorer som kriget i Ukraina och väderproblem påverkar priset på vissa livsmedel, är det svårt att exakt peka på orsaken till denna prisökning, skriver Affärsvärlden.
MISSA INTE: Så mycket tjänar Ulf Kristersson och hans kollegor
Kostnadsökningar i hela värdekedjan
Susanne Spector, chefsekonom på Danske Bank, understryker att priserna för producenter har stigit och att dessa kostnadsökningar är större än de prishöjningar som hittills har vidareförts till konsumenterna.
Både lokala och globala faktorer har bidragit till att kostnaderna för lantbrukare har ökat vilket gör att de måste ta ut högre priser. I år är första gången på länge som grisbonden Jeanette Blackert har full kostnadstäckning. Hon förklarar att miljö- och djurhänsyn också spelar in.
”Maten kommer att bli dyrare,” säger hon, och påpekar att dessa kostnader måste täckas.
Matjättarna under lupp för matpriser
Samtidigt har stora matjättar som ICA, Coop och Axfood fått kritik för sina vinster under inflationstider. Trots att dessa företag inte har ökat sina marginaler markant, är det de som fått mest kritik, särskilt efter att Konkurrensverket konstaterade att bristande konkurrens i branschen kan ha lett till högre priser. Vänsterpartiets Nooshi Dadgostar kallar detta en ”maffiastruktur”, vilket fått många att reagera.
Statistikmyndigheten SCB menar i en egen rapport däremot att lönsamheten i branschen de senaste åren minskat.
Matprisernas utveckling är resultatet av en mängd komplexa faktorer, från geopolitik till väderförhållanden och detaljplaner för butiksetableringar. Trots att konsumenterna i Sverige idag spenderar en mindre del av sin inkomst på mat jämfört med förr, innebär dessa faktorer att priserna kan fortsätta stiga, vilket gör det svårt att förutse när och om vi kommer att se en nedgång.
Läs mer:
Brist på ved kan bli verklighet – hushåll börjar bunkra
Kronans uppgång vände – euron stärks igen
Allt fler svenskar drömmer om att vara pensionär utomlands
Solarium för friskvårdsbidraget är förbjudet – men många fuskar