E55

Rättsliga åtgärder hotar tvivelaktigt elbolag 

elbolag
Rättsliga åtgärder hotar ägarna bakom Nordic Best Energi, men det tycks rinna av som vatten på en gås. De har nämligen startat ett till elbolag som anmälningarna också rasar in mot. (Foto: Johan Nilsson/TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 09 okt. 2025Publicerad: 09 okt. 2025

Ägarna bakom det hårt kritiserade elbolaget har samtidigt startat ett nytt elbolag, och anmälningarna rasar in även mot det.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Sveriges Radio berättar att Konsumentverket överväger att vidta rättsliga åtgärder mot elbolaget Nordic Best Energi, som varit föremål från myndighetskritik under flera år.

Bland annat anklagas företaget för att lura privatpersoner genom att i telefonsamtal utge sig för att vara från konsumenternas nuvarande elbolag eller elnätbolag och pådyvla sina offer straffavgifter på runt 9 000 kronor.

ANNONS

Mer än 350 anmälningar mot elbolagen

Men granskningen har inte avskräckt ägarna bakom Nordic Best Energi utan de har, enligt SR, i stället dragit i gång nya elbolaget Svenska elverket.

Också mot det företaget regnar det kritik och tillsammans har bolagen, som finns i Malmö, samlat på sig över 350 anmälningar till Konsumentverket.

”Det är fruktansvärt hur kan man hålla på så här hur får man fortsätta ha bolag och fortsätta lura folk”, säger en kvinna i Göteborg till Ekot och vars mamma upplevt att hon blivit pålurad ett elavtal genom telefonförsäljning.

ANNONS

Rycker på axlarna åt försäljningsförbudet

Trots att Konsumentverket förbjudit försäljningsmetoderna fortsätter lurendrejeriet.

När drabbade kunder försöker säga upp de mer eller mindre påtvingade avtalen, som ofta sträcker sig över fem år, skickar de aktuella och så kallade elbolagen ut en faktura på minst 9 000 kronor till var och en. Trots att det strider mot el-lagen.

ANNONS

Energimarknadsinspektionen har enligt Ekot förbjudit företagen att lägga på straffavgiften, och de har lovat att bättre sig men det har inte skett, framgår det.

Ansvarig hävdar: Vi tar det här på allvar

Ekot har försökt få till stånd en intervju med ansvariga för Svenska elverket, men fått nobben.

I ett mejl skriver en företrädare att varje klagomål tas på allvar men att kunderna överlag är nöjda.

Han påstår också att andra hanterar försäljningen och att bolagets policy är att vara transparent för att bygga upp ett långsiktigt förtroende. 

Här, på Konsumenternas energimarknadsbyrå, kan du tal del av tvister och vanliga klagomål mot Nordic Best Energi.

Missa inte: Varning: Elbolaget som toppar svarta listan DagensPS

Läs även: Bomben: Extrem nota för värme, vatten och avlopp E55

Läs vidare: Elbolaget med mest klagomål DagensPS

ANNONS
Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Verisure hemlarm för bara 2990 kr

Här kan du beställa Verisure hemlarm för endast 2990 kr! (Värde: 6990 kr) Snabb hjälp vid inbrott, brand och nödsituationer. Gör larmtestet för att hitta rätt larm för dig.

Läs mer här
ANNONS