Den senaste tidens rapportering i medierna kring Transportstyrelsens arbete med att återkalla körkort på grund av alkohol har varit missvisande.


Mest läst i kategorin
Därför vill Transportstyrelsen nu klargöra reglerna. Myndigheten betonar att fokus ligger på trafiksäkerhet och att ingen sänkning av gränsvärden är aktuell.
Läkares skyldighet att rapportera
Det är ingen nyhet att läkare har skyldighet att rapportera till Transportstyrelsen om en patient anses olämplig att inneha körkort. Denna skyldighet har funnits länge och gäller även vid andra medicinska tillstånd som epilepsi, demens och ögonsjukdomar.
Det är av yttersta vikt att läkare rapporterar till Transportstyrelsen om de misstänker olämplighet. Detta för att säkerställa att endast personer som är medicinskt lämpliga framför fordon på våra vägar.

Svalt intresse för skrotningspremien av bensin- och dieselbilar
En halv miljard har avsatts för att fler ska skrota sina dieselbilar. Men premien används knappt och nästan ingen går över till elbilar.
PEth-tester och alkoholöverkonsumtion
För att bedöma alkoholöverkonsumtion används bland annat PEth-tester. Transportstyrelsen poängterar att det inte räcker med ett enstaka test som överskrider gränsvärdena. Det krävs minst två tester, ofta fler, med minst fem veckors mellanrum.
Gränsvärdet för långvarig alkoholöverkonsumtion är 0,3 mikromol/l. För att nå detta värde krävs en betydande mängd alkohol över tid, cirka 28-42 glas vin eller 21-28 burkar starköl i veckan.
Riskbruk kontra skadligt bruk
De uppgifter som cirkulerat om att Transportstyrelsen likställer sitt ”missbruk” med Socialstyrelsens ”riskbruk” tillbakavisas. Riskbruk motsvarar cirka 10 standardglas alkohol i veckan, medan gränsvärdet för PEth-testning är betydligt högre.
Transportstyrelsen understryker att läkare inte är tvingade att utföra PEth-tester på sina patienter. Beslutet ligger hos läkaren. Deras mål är inte att tvinga läkare till tester utan att säkerställa att de har de verktyg de behöver för att göra en korrekt bedömning.

”Som Ikea”: Svenska bilen Luvly – som du måste bygga själv
Luvly, svensk elbil, levereras i delar likt IKEA-möbler. Stor potential att sänka priser och miljöpåverkan, men hur funkar det?
Regelöversyn pågår
Transportstyrelsen arbetar med att uppdatera reglerna för medicinska krav vid körkortsinnehav. En viktig förändring är att ersätta diagnosen ”missbruk” med krav på skadligt bruk eller överkonsumtion av alkohol, samt att personen uppfyller minst ett av tre medicinska kriterier: bristande kontroll över konsumtionen, nedsättning av kognitiva funktioner eller abstinensbesvär.
Färre återkallelser
Denna regeländring kommer att leda till färre återkallelser, eftersom Transportstyrelsen nu tydligare definierar när en person är medicinskt olämplig att inneha körkort. Samtidigt vill de betona att alkohol och trafik inte hör ihop. Deras arbete syftar till att minska antalet alkoholrelaterade olyckor.
Transportstyrelsen betonar att deras arbete med medicinska krav är en viktig del av att säkerställa trafiksäkerheten. De vill klargöra att de inte strävar efter att skärpa kraven eller tvinga läkare till tester, utan att modernisera och tydliggöra reglerna för att främja trafiksäkerheten.

Experter: Allt du måste veta om dina däck inför sommarsäsongen
Gör bilen redo för sol och regn. Byte av däck närmar sig – experter ger sina bästa tips om säkerhet, slitage och nya miljökrav.
Läs också:
Oljeblandningar och transmissioner: Vad händer när det går fel? Dagens PS
Arbetsgivare borde gjort allt för att få anställa Victoria, 57. News 55
Koppartullar allt närmare – priset stiger. Realtid
ANNONS

Digital strateg, skribent och sociala medier-expert med passion för teknik och fordon. “Jag har testkört hundratals bilar, innehar racinglicens och har ett helt rum dedikerat till prylar och teknik”, säger Åsa.

Digital strateg, skribent och sociala medier-expert med passion för teknik och fordon. “Jag har testkört hundratals bilar, innehar racinglicens och har ett helt rum dedikerat till prylar och teknik”, säger Åsa.