E55

Svalt intresse för skrotningspremien av bensin- och dieselbilar

Bilbo Göransson
Bilbo Göransson
Uppdaterad: 24 mars 2025Publicerad: 24 mars 2025

En halv miljard har avsatts för att få fler att skrota sina bensin- och dieselbilar. Men premien används knappt och får nästan ingen att gå över till elbilar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

plånbok
Spela klippet
E55 Studio

Så påverkas din plånbok av rysk olja, EU-strategin och globalhandeln

16 juli 2025
Volkswagen
Spela klippet
E55 Studio

Nu är Volkswagen störst i Sverige – på att sälja elbil

14 juli 2025
Börsprofil
Spela klippet
E55 Studio

Ebba Holmqvist: Från ointresserad till börsprofil

13 juli 2025
människor
Spela klippet
E55 Studio

Hur dumma kan vi bli som människor?

13 juli 2025
OMXS30
Spela klippet
E55 Studio

Klassiska bolag petas ur OMXS30

12 juli 2025

När man ska köpa en elbil för hundratusentals kronor så gör en liten skrotningspremie på 10 000 väldigt lite skillnad för svenska konsumenter. Norrmännen har kommit mycket längre, berättar E55:s motorjournalist Åsa Wallenrud i videon.

”Om du redan kör en äldre bil som inte är värd särskilt mycket, blir kostnaden för en ny elbil fortfarande orimligt hög. För den som ska investera i en bil för en halv miljon kronor är 10 000 kronor i skrotningspremie ingen större hjälp”, säger Wallenrud.

MISSA INTE: Svenska kunder i farozonen om banken kraschar: ”Ingen räddning”

Norge ligger före: Allt färre dieselbilar

Wallenrud menar att insatser för att främja elbilar är få och tama jämfört med vad som genomförts i exempelvis vårt grannland Norge.

Där få elbilsförare tillgång till kollektivkörfält, gratis parkering och skattebefrielser för att nämna några fördelar.

ANNONS

Få fördelar med att skrota bensin- och dieselbilar

”Vi har sett hur våra grannar i väst framgångsrikt satsat på en bred palett av incitament. I Sverige finns i princip bara en liten bonus, som knappt räcker till en tiondel av vinterdäcken”, säger Wallenrud i videon.

ANNONS

Sverige ligger efter med elbilar

Så vad kan Sverige göra för att komma ifatt?

Exempelvis skulle en höjning av skrotningspremien, fler skattefördelar eller enklare regler kring infrastruktur för laddning vara möjliga åtgärder att pröva framöver.

Klicka igång videon ovan för att se hela intervjun med Åsa Wallenrud.

Läs mer om ekonomi:

Var fjärde bankomat har försvunnit

AP7 Såfa har kvarts miljard investerade i svartlistade bolaget

Svenska kunder i farozonen om banken kraschar: ”Ingen räddning”

Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Bilbo Göransson
Bilbo Göransson

Redaktionschef Bilbo Göransson på både News55 och E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, TV och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.

Bilbo Göransson
Bilbo Göransson

Redaktionschef Bilbo Göransson på både News55 och E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, TV och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.

ANNONS