E55

Risig järnväg rustas upp – rallarna vänder sig i graven

järnväg
Rallare på dubbelspåret i Västergötland i slutet av 1930-talet. Vad hade de sagt om dagens anmärkningsvärt eftersatta underhåll av järnvägen? (Foto: Scanpix/TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 30 sep. 2025Publicerad: 30 sep. 2025

Enligt Trafikverket kan det dröja upp till 25 år innan underhållet av den svårt eftersatta svenska järnvägen är i kapp.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) talade om en ”historiskt stor satsning” på transportinfrastrukturen när han på tisdagen bjöd in pressen för att berätta om regeringens nationella plan för järnväg och vägar under perioden 2026-2037.

”Underhållsbudgeten maximeras och grunden läggs för ett pålitligt, robust och effektivt transportinfrastruktursystem där de olika trafikslagen kompletterar varandra”, sade Carlson om förslaget som nu ska ut på remiss till den sista december i år och sedan analyseras innan det slutgiltiga beskedet tas.

ANNONS

Räkna inte med quick fix av järnvägen

Det är statliga Trafikverket som tagit fram planen på upprustningen av vägar och järnvägar.

Det rör sig om en ekonomisk satsning på 1 171 miljarder kronor, en ökning med 200 miljarder kronor jämfört med den nuvarande planen för transportinfrastrukturen.

Men Trafikverket bedömer trots den utökade budgeten att det kan ta upp till 25 år innan den eftersatta svenska järnvägen håller måttet, berättar även News55.

ANNONS

Trafikverkets chef: ”Det kommer ta tid”

Planen är järnvägen ska vara tillbaka på banan till år 2050, enligt Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana.

”Det kommer ta tid”, inser han.

ANNONS

Trafikverket uppskattar att den så kallade underhållsskulden av järnvägen uppgår till runt 90 miljarder kronor.

Ingen nyhet att järnvägen har krackelerat?

Det kanske inte förvånar så många egentligen med tanke på att lite snöfall kan få tåg att ställa in avgångar, trots att vi bor i ett land där det kommer snö och kyla varje år.

Många är de tågresenärer som under åren prövats hårt av tåg som inte kommer i tid eller uteblir helt och hållet. Nedfallna kontaktledningar och träd över spår, undermåliga banvallar och skadad räls har blivit vardag i ett land som en gång kunde stoltsera med en modern järnväg i framkant.

Nu ligger flera andra länder i Europa före oss, det är den krassa verkligheten. Och man kan ju undra vad de en gång så flitiga svenska rallarna hade sagt och tänkt om de levt i dag och sett eländet.

Då ska vägarna för fordonstrafiken var klara

Förutom underhåll sker investeringar av järnvägen, och totalt 500 miljarder kronor har öronmärkts för att det ska vara klart 2050.

När det gäller de vanliga vägarna i landet är myndighetens prognos, med regeringens satsningar, att underhållet är i fas igen år 2037.

Till våren räknar regeringen med att ta beslut om planen för trafikinfrastruktuten för perioden 2026-2027.

ANNONS

Läs även: Svenska tågkrisen – bolagen väljer motorväg i stället DagensPS

Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Spara upp till 40% på hemlarm med digitalt dörrlås

Erbjudandet gäller endast till 30 september! Nyckelfri vardag – Lås upp på distans – Upptäcker inbrottet innan det sker – Anslutet till larmcentral 24/7 – Snabb hjälp vid larm

Läs mer här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS