Trafikverket föreslår att alla nya bilar ska utrustas med fartspärrar. Målet är att minska dödsolyckor i trafiken.


Mest läst i kategorin
Vi Bilägare rapporterar om Trafikverkets nya förslag som kan komma att revolutionera trafiksäkerheten i Sverige. Måldirektören Maria Krafft menar att fartspärrar i alla fordon är nödvändigt för att nå Nollvisionen.
”Statistiken över dödsolyckor i trafiken har stagnerat, och vi ser att Nollvisionens mål om 133 döda år 2030 inte kommer att nås”, förklarar Krafft.
Förra året omkom 229 personer i trafiken, trots att svenskarna generellt sett blivit bättre på att hålla hastighetsgränserna. Enligt Trafikverket skulle antalet döda kunna minska med 50 personer per år om alla höll sig inom hastighetsgränserna.

Ekonomen om privat sparande: Då blir din pengamaskin en fälla
Om ditt privata sparande ska användas till pensionen och du är över 60 kan din pengamaskin bli din värsta fiende, varnar sparekonomen.
Hastigheten – en avgörande faktor
Hastigheten är en avgörande faktor vid olyckor.
”Höga hastigheter leder till kraftigare krockvåld, vilket minskar effekten av både vägens utformning och bilens säkerhetssystem”, betonar Krafft.
Därför anser hon att det behövs mer robusta lösningar än att förlita sig på att varje individ ska fatta rätt beslut i trafiken. Fartspärrar skulle kunna vara en sådan lösning.
Tekniken finns redan
Tekniken för fartspärrar finns redan. Sedan juli 2024 är alla nya bilar inom EU utrustade med ISA, Intelligent Speed Assistance. Systemet varnar föraren när hastighetsgränsen överskrids. I dagsläget sker det genom ett varnande ljud, men det skulle kunna utvecklas till att även begränsa bilens hastighet.
Utmaningar med ISA
Det finns dock utmaningar med ISA-systemet. Just nu har det svårt att identifiera gällande hastighetsgränser och varnar ibland även när föraren håller sig inom gränsen. Dessutom måste det finnas en möjlighet att tillfälligt åsidosätta fartspärren i kritiska situationer.

Fler unga ingenjörer söker jobb i försvarsindustrin
Försvarsindustrin har länge kämpat med att rekrytera teknisk kompetens, men nu syns en förändring bland de sökandes attityd.
Geofencing – ett annat alternativ
Det finns även något som kallas geofencing, där gps används för att skapa zoner med begränsad hastighet. Detta skulle kunna användas för tunga transporter och bussar.
Enköping kommun genomför just nu tester med geofencing på över 100 fordon.
Fokus på yrkestrafik
Krafft föreslår att fartspärrar initialt införs för yrkestrafiken, då dessa fordon är inblandade i en stor andel av dödsolyckorna.
”Yrkestrafiken kör mest, och därför är det rimligt att börja där”, säger Krafft.
Distraherade förare
Krafft påpekar även att de distraherande pekskärmarna i moderna bilar bidrar till problemet. ”Vi behöver en uppstramning av reglerna för vilken typ av utrustning som tillåts i fordon”, menar hon.
Trafikverkets förslag om fartspärrar väcker sannolikt debatt. Är det rätt väg att gå för att öka trafiksäkerheten, eller är det ett steg för långt?

Dags att tanka fullt? Nu faller bränslepriset under magiska gränsen
Bensin under 16 kr litern, lägsta på fyra år. Sänkt skatt och starkare krona ger hopp om fortsatt låga priser vid pumpen.
Läs också:
Stenskott ökar lavinartat – kostar 2,6 miljarder kronor. Dagens PS
Tolv vita viner under 100 kronor – prisvärda fynd på Systembolaget. News 55
Dyrare men attraktivare – därför vallfärdar företag till city. Realtid

Digital strateg, skribent och sociala medier-expert med passion för teknik och fordon. “Jag har testkört hundratals bilar, innehar racinglicens och har ett helt rum dedikerat till prylar och teknik”, säger Åsa.

Digital strateg, skribent och sociala medier-expert med passion för teknik och fordon. “Jag har testkört hundratals bilar, innehar racinglicens och har ett helt rum dedikerat till prylar och teknik”, säger Åsa.