E55

Nu kan din bil tvingas sänka farten – Trafikverkets nya krav

Nu vill man att våra bilar ska stoppas från att köra för fort. (Foto: Getty Images)
Nu vill man att våra bilar ska stoppas från att köra för fort. (Foto: Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 11 mars 2025Publicerad: 11 mars 2025

Trafikverket föreslår att alla nya bilar ska utrustas med fartspärrar. Målet är att minska dödsolyckor i trafiken.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Vi Bilägare rapporterar om Trafikverkets nya förslag som kan komma att revolutionera trafiksäkerheten i Sverige. Måldirektören Maria Krafft menar att fartspärrar i alla fordon är nödvändigt för att nå Nollvisionen.

”Statistiken över dödsolyckor i trafiken har stagnerat, och vi ser att Nollvisionens mål om 133 döda år 2030 inte kommer att nås”, förklarar Krafft.

Förra året omkom 229 personer i trafiken, trots att svenskarna generellt sett blivit bättre på att hålla hastighetsgränserna. Enligt Trafikverket skulle antalet döda kunna minska med 50 personer per år om alla höll sig inom hastighetsgränserna.

Ekonomen om privat sparande: Då blir din pengamaskin en fälla

Om ditt privata sparande ska användas till pensionen och du är över 60 kan din pengamaskin bli din värsta fiende, varnar sparekonomen.

Hastigheten – en avgörande faktor

Hastigheten är en avgörande faktor vid olyckor.

”Höga hastigheter leder till kraftigare krockvåld, vilket minskar effekten av både vägens utformning och bilens säkerhetssystem”, betonar Krafft.

Därför anser hon att det behövs mer robusta lösningar än att förlita sig på att varje individ ska fatta rätt beslut i trafiken. Fartspärrar skulle kunna vara en sådan lösning.

ANNONS

Tekniken finns redan

ANNONS

Tekniken för fartspärrar finns redan. Sedan juli 2024 är alla nya bilar inom EU utrustade med ISA, Intelligent Speed Assistance. Systemet varnar föraren när hastighetsgränsen överskrids. I dagsläget sker det genom ett varnande ljud, men det skulle kunna utvecklas till att även begränsa bilens hastighet.

Utmaningar med ISA

Det finns dock utmaningar med ISA-systemet. Just nu har det svårt att identifiera gällande hastighetsgränser och varnar ibland även när föraren håller sig inom gränsen. Dessutom måste det finnas en möjlighet att tillfälligt åsidosätta fartspärren i kritiska situationer.

Fler unga ingenjörer söker jobb i försvarsindustrin

Försvarsindustrin har länge kämpat med att rekrytera teknisk kompetens, men nu syns en förändring bland de sökandes attityd.

Geofencing – ett annat alternativ

Det finns även något som kallas geofencing, där gps används för att skapa zoner med begränsad hastighet. Detta skulle kunna användas för tunga transporter och bussar.

Enköping kommun genomför just nu tester med geofencing på över 100 fordon.

Fokus på yrkestrafik

Krafft föreslår att fartspärrar initialt införs för yrkestrafiken, då dessa fordon är inblandade i en stor andel av dödsolyckorna.

ANNONS

”Yrkestrafiken kör mest, och därför är det rimligt att börja där”, säger Krafft.

Distraherade förare

Krafft påpekar även att de distraherande pekskärmarna i moderna bilar bidrar till problemet. ”Vi behöver en uppstramning av reglerna för vilken typ av utrustning som tillåts i fordon”, menar hon.

Trafikverkets förslag om fartspärrar väcker sannolikt debatt. Är det rätt väg att gå för att öka trafiksäkerheten, eller är det ett steg för långt?

Dags att tanka fullt? Nu faller bränslepriset under magiska gränsen

Bensin under 16 kr litern, lägsta på fyra år. Sänkt skatt och starkare krona ger hopp om fortsatt låga priser vid pumpen.

Läs också:

Stenskott ökar lavinartat – kostar 2,6 miljarder kronor. Dagens PS
Tolv vita viner under 100 kronor – prisvärda fynd på Systembolaget. News 55
Dyrare men attraktivare – därför vallfärdar företag till city. Realtid

Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Digital strateg, skribent och sociala medier-expert med passion för teknik och fordon. “Jag har testkört hundratals bilar, innehar racinglicens och har ett helt rum dedikerat till prylar och teknik”, säger Åsa.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Digital strateg, skribent och sociala medier-expert med passion för teknik och fordon. “Jag har testkört hundratals bilar, innehar racinglicens och har ett helt rum dedikerat till prylar och teknik”, säger Åsa.

ANNONS