Hotet om 25 procents tullar på bilimport till USA i april har tvingat Volvo Cars att omvärdera sin globala produktionsstrategi.


Mest läst i kategorin
”Vi måste vara beredda att anpassa oss,” säger vd Jim Rowan.
”En tull på 10 procent kan vi hantera, men 25 procent förändrar spelplanen totalt.”
Företaget överväger nu att utnyttja sin befintliga anläggning i Ridgeville, South Carolina, för att tillverka fler modeller.
Befintlig anläggning ger potential för expansion
Volvos anläggning i South Carolina, där den helelektriska EX90 och S60 redan produceras, har en årlig kapacitet på 150 000 fordon.
”Vi har utrymme, lackeringsverkstäder, byggnaderna, allt finns där,” fortsätter Rowan.
”Vi behöver bara fatta ett slutgiltigt beslut om vilka modeller och plattformar vi ska flytta till USA.”
Stora investeringar har gjorts i anläggningen, inklusive en ny batteriproduktionslinje, vilket ger företaget flexibilitet att snabbt skala upp produktionen.
XC60 och XC90 kan bli tillverkade i USA
Enligt rapporter kan mildhybriderna XC60 och XC90 vara aktuella för tillverkning i USA.
”Vi måste vänta och se tulltaxorna, och det kommer att hjälpa oss att fatta beslutet,” förklarar Rowan.
Det är inte första gången Volvo anpassar sin produktion på grund av handelshinder. Efter EU:s tullar på elbilar tillverkade i Kina flyttades produktionen av EX30 till Belgien. Denna modell ska även exporteras till USA, trots de potentiella tullarna.
Strategiskt drag för att säkra marknadsandelar
Att flytta produktionen till USA kan vara ett strategiskt drag för att säkra Volvos marknadsandelar på den amerikanska marknaden.
”Vi vill fortsätta vara konkurrenskraftiga,” betonar Rowan.
”Att producera lokalt kan vara nyckeln till att undvika höga tullkostnader.”
Detta beslut speglar en trend där biltillverkare anpassar sina globala produktionsnätverk för att hantera politiska och ekonomiska osäkerheter.
Elektrisk sedan ES90 lanseras i Kina
Samtidigt som Volvo överväger produktionsförändringar i USA, har företaget nyligen presenterat sin nya helelektriska sedan, ES90. Med en räckvidd på över 700 kilometer är den avsedd för den kinesiska marknaden, där den också kommer att tillverkas.
”Kina är en viktig marknad för oss,” säger Rowan.
”Vi ser stor potential för elbilar där.”
ES90 är en del av Volvos strategi att övergå till en helt elektrisk fordonsflotta senast 2030.
Framtiden för Volvo i USA
Beslutet om att flytta produktionen till USA kommer att påverkas av de slutgiltiga tulltaxorna.
”Vi måste vara beredda att agera snabbt,” säger Rowan.
”Vår flexibilitet är vår styrka.”

Oroväckande: Så oväntat mycket steg priserna i februari
Inflationsmonstret som besegrades 2024 har återuppstått. De stigande priserna sätter åter tänderna i hushåll och svenska företag.
Läs också:
Fem saker som förbättrar din hjärnas hälsa. News 55
Stigande inflation sätter press på Riksbanken. Realtid
Volvo ES90: Billigare i Norge, byggd i Kina, trång för svenskarna. Dagens PS

Digital strateg, skribent och sociala medier-expert med passion för teknik och fordon. “Jag har testkört hundratals bilar, innehar racinglicens och har ett helt rum dedikerat till prylar och teknik”, säger Åsa.

Digital strateg, skribent och sociala medier-expert med passion för teknik och fordon. “Jag har testkört hundratals bilar, innehar racinglicens och har ett helt rum dedikerat till prylar och teknik”, säger Åsa.