Allt fler svenskar håller hårdare i pengarna – även när notan kommer in på restaurangen och dricksen ska fram.


Mest läst i kategorin
“Nu har detta spillt över på dricksen”, säger Magnus Hjelmér, vardagsekonom på Ica Banken.
För många har restaurangbesöken varit en liten belöning i vardagen, särskilt under semestermånaderna. Men med stigande levnadskostnader och en allmänt osäker ekonomi ser beteendet nu ut att förändras, skriver SvD.
I en ny Sifo-undersökning, beställd av Ica Banken, uppger 24 procent att de dricksar mindre eller vid färre tillfällen än tidigare. Bland dem instämmer 15 procent i påståendet ”mycket väl”.
Det är siffror som få överraskas av längre. Att hushållen börjat dra åt svångremmen märks i allt från semesterresor till hur ofta man fikar på stan.
MISSA INTE: 44-årig pensionär stoppade in arvet i Gamestop-aktier: ”Inte som casino”
Ett tydligt skifte i vanor med dricksen
För Magnus Hjelmér är resultaten inte oväntade. Han ser dem som ännu ett tecken på att hushållen nu börjat justera sina beteenden efter läget i ekonomin.
“Tidigare har man fortsatt med sina vanor. Vi har rest utomlands, gått på restauranger och konsumerat som tidigare. Men det kommer fler signaler nu på att vi håller hårdare i pengarna”, säger han.
Samtidigt visar undersökningen att nästan hälften – 46 procent – inte upplever någon förändring i hur de dricksar. Det innebär att det fortfarande finns en relativt stor grupp som upprätthåller den gamla drickskulturen, trots ekonomiskt motstånd.
En tidigare Sifo-undersökning från 2023 visade att äldre svenskar i högre utsträckning dricksar än yngre. För många är dricks inte bara ett tack för god service, utan en självklar del av själva måltidsupplevelsen.
MISSA INTE: Inflationen högre än väntat – Riksbankens nästa steg osäkert
Senaste nytt
Ny serveringskultur påverkar
Utöver privatekonomin pekar Hjelmér även på förändringar i restaurangbranschen som en bidragande orsak till den minskade dricksen. Många snabbare koncept bygger i dag på självservering, beställning via appar eller att gästen hämtar maten själv.
Det gör att kontakten med personalen minskar – och med den, benägenheten att lämna dricks.
“Man ser kanske inte det som en självklarhet att dricksa om man inte upplever att servicen är riktigt, riktig bra”, säger Hjelmér.
Samtidigt påminner han om att dricks alltid är frivilligt. Det finns inga regler, bara traditioner, och varje gäst har rätt att avgöra vad som känns rimligt.

MISSA INTE: Finansinspektionen slår larm: Unga måste sluta ta tips från AI
Dricksen som symbol
I tider då hushållens ekonomi pressas blir dricksen också en symbol för hur mycket marginaler människor upplever att de har.
För många är det lättare att dra ner på något som inte är ett måste – som just dricks – än att börja skära i större poster som boende eller transporter.
“Det kanske är bättre att dricksa någon procent än ingen om man känner att man har råd. Men man ska inte känna sig tvingad”, säger Magnus Hjelmér.
Läs mer om ekonomi:
Så undviker du låg ränta – och ser till att dina pengar växer
Skatteverkets blunder flyttade företaget till Lettland
Kronan tappar i styrka mot euro och dollar – nytt tryck på svensk ekonomi

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.