E55

Nya dieselregler: Risk för underkänd besiktning

Borde Sverige få strängare regler? (Foto: Getty Images)
Borde Sverige få strängare regler? (Foto: Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 13 mars 2025Publicerad: 13 mars 2025

En alarmerande skillnad i mätmetoder mellan Sverige och övriga EU-länder har avslöjats. Medan andra länder underkänner en betydande andel dieselbilar på grund av höga partikelutsläpp, godkänns nästan samtliga i Sverige.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Sverige i bottenligan gällande utsläppskontroll

En ny rapport från Fordonsbesiktningsbranschen (FBB) visar att Sverige sticker ut negativt i Europa när det gäller kontroll av dieselbilars utsläpp. Medan länder som Tyskland och Belgien har underkännandefrekvenser på upp till nio procent, godkänns hela 99,79 procent av dieselbilarna i Sverige.

”Att endast två promille får underkänt är ett tydligt bevis på att vårt regelverk är katastrofalt bristfälligt,” menar Tord Fornander, vd för FBB.

Han fortsätter: ”Vi släpper igenom bilar med extremt höga utsläpp, vilket är skadligt både för vår hälsa och miljön.”

ANNONS

Föråldrade metoder och bristande kontroll

Den stora skillnaden mellan länderna beror inte på att svenska bilar är renare, utan på att Sverige använder en föråldrad mätmetod. Medan andra EU-länder har infört partikelräkning, en teknik som effektivt avslöjar trasiga eller manipulerade partikelfilter, fortsätter Sverige att använda en 50 år gammal metod med betydligt mer generösa gränsvärden. Detta resulterar i att dieselbilar med farligt höga utsläpp godkänns utan anmärkning.

”Vi vet att en liten andel av bilarna står för merparten av alla partikelutsläpp. Det är just dessa bilar vi måste lyckas identifiera och ta bort från våra vägar,” förklarar Fornander.

Parkering: Nu är det 1800 procent dyrare i Stockholm

Stockholm står inför stora förändringar gällande parkering, vilket har lett till starka reaktioner från stadens invånare.

Hälsorisker och ökade utsläpp

ANNONS

De höga partikelutsläppen innebär allvarliga hälsorisker. Partikelföroreningar kopplas till sjukdomar som astma, lungcancer och hjärt-kärlsjukdomar.

”Fler dör i förtid av luftföroreningar än i trafikolyckor,” betonar Fornander.

Enligt tidigare utredningar från IVL, på uppdrag av Transportstyrelsen, riskerar partikelutsläppen att öka med 187 procent fram till 2030 om inga åtgärder vidtas.

Krav på omedelbar åtgärd

FBB kräver nu att Transportstyrelsen omedelbart inför partikelräkning vid besiktning.

”Myndigheten har redan genomfört utredningar i frågan och har även fått uppmaningar från EU-kommissionen. Dessutom finns det nu ytterligare en undersökning som visar att åtgärden är absolut nödvändig,” skriver FBB i sin rapport.

”Det är oacceptabelt att vi fortsätter att släppa igenom smutsiga bilar när det finns modern teknik tillgänglig.”

Potentiell chock för dieselbilsägare

Om Sverige inför samma mätmetoder som övriga EU-länder, kan uppskattningsvis 60 000 bilar per år underkännas vid besiktningen. Detta skulle innebära en stor förändring för många dieselbilsägare, men även en betydande förbättring för folkhälsan.

ANNONS

Du kan vara drabbad: Mutskandal vid bilprovningen

En korruptionshärva har avslöjats i Växjö där en besiktningsman misstänks ha tagit emot mutor för att godkänna bilar med allvarliga brister.

Läs också:

Lite tvärtom? Allmänna Pensionsfonden köper aktier i Tesla. News 55

VW-bossarna tvingas äntligen till lönesänkning. Dagens PS

LKAB dumpar Teslas bilar – men inte på grund av Musk. Realtid

Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Digital strateg, skribent och sociala medier-expert med passion för teknik och fordon. “Jag har testkört hundratals bilar, innehar racinglicens och har ett helt rum dedikerat till prylar och teknik”, säger Åsa.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Digital strateg, skribent och sociala medier-expert med passion för teknik och fordon. “Jag har testkört hundratals bilar, innehar racinglicens och har ett helt rum dedikerat till prylar och teknik”, säger Åsa.

ANNONS