Snart kan tusentals svenska bilägare tvingas ändra sina vanor. Nya besiktningsregler är på väg att införas, vilket kan innebära att många fordon måste kontrolleras oftare än idag.


Mest läst i kategorin
Transportstyrelsen arbetar med att förändra de nuvarande reglerna för besiktning av veteranbilar. Målet är att återinföra en fast besiktningsgräns som kan påverka tusentals bilägare.
För sju år sedan infördes en rörlig gräns som innebar att alla bilar äldre än 50 år blev besiktningsbefriade. Det gällde alla fordon tillverkade före 1975, vilket var en stor lättnad för många bilentusiaster. Denna lättnad kan snart vara ett minne blott.
Enligt Dagens PS planerar Transportstyrelsen att återkalla denna ändring och istället införa en fast gräns.
Det nya förslaget innebär att endast fordon tillverkade före 1960 ska vara undantagna från besiktning. Alla bilar tillverkade efter 1960 kommer att behöva kontrolleras vartannat år. För många veteranbilägare kan detta innebära att de måste besiktiga sina bilar betydligt oftare än de är vana vid.
Detta initiativ från Transportstyrelsen kommer efter att antalet besiktningsbefriade fordon har blivit för stort för att polisen ska kunna kontrollera dem.

En stor utmaning för polisen
Anledningen till de föreslagna förändringarna är att polisen har svårt att kontrollera det stora antalet besiktningsbefriade fordon som rullar på vägarna.
Anders Gunneriusson, utredare på Transportstyrelsen, förklarar att det har blivit en omöjlig uppgift att hålla koll på alla dessa fordon. Han säger till Vimmerby tidning att ”när det rullar så många fordon utan besiktning, är det en omöjlig uppgift för polisen att hålla koll”.
Det finns idag cirka 15 000 bilar tillverkade före 1950, men antalet besiktningsbefriade fordon ökar med minst 30 000 per år. Bara av årsmodell 1975 finns det hela 63 000 fordon.
Med en total siffra på cirka 720 000 besiktningsbefriade fordon som polisen har att hålla koll på, och en kapacitet att kontrollera endast cirka 15 000 fordon per år, är utmaningen stor.

Nu kommer det stora genombrottet – för elbilars batteri
Elbilars batteri står inför ett stort genombrott, berättar motorjournalisten Åsa Wallenrud på Dagens PS i videon ovan.
Senaste nytt
Reaktioner från bilentusiaster
De nya reglerna har mötts av blandade reaktioner bland veteranbilägare och branschexperter. Erik Ingström, som driver en verkstad för veteranbilar, anser att besiktning vartannat år är en självklarhet. Han menar att även om de flesta veteranbilar sköts om väl, så finns det ”mycket skräp på vägarna” som man vill komma åt. Han ser därför de nya reglerna som en positiv sak.
Även andra entusiaster, som Ingemar ”Ingo” Johansson, ser fördelar med de nya reglerna. Han kommer att behöva besiktiga ytterligare fem av sina drygt 20 veteranbilar, men erkänner att det finns bilägare som inte tar hand om sina fordon ordentligt.

Undvik de här elbilarna enligt ny rapport
En ny undersökning visar att flera elbilar får kritik från användarna – framför allt när det gäller mjukvara och uppkoppling.
Han hade dock hellre sett ett längre intervall, eftersom hans bilar sällan körs mer än 10-15 mil om året.
Stefan Karlsson, som arrangerar Locknevi Classic Motor show, tycker att besiktning vartannat år är ”onödigt tajt” när hans bilar bara rullar ett par hundra mil under somrarna.
Vad händer nu?
Transportstyrelsen har bekräftat att de arbetar med att uppdatera reglerna och att förslagen snart kommer att skickas ut på remiss. Detta ger organisationer, besiktningsorgan och privatpersoner en möjlighet att ge sina synpunkter.

Stort misslyckande: Skrotningspremien som försvann
Inte ens en tiondel av pengarna som avsatts till skrotningspremien har använts. Det är ett stort misslyckande för Tidöregeringen.
Missa inte:
AI-chock: Professor varnar – 99 % av jobben kan försvinna till 2030. News 55
Här är Europas bästa land att köra bil i – det är inte Sverige. Dagens PS
Så attackerar Trump vindkraften. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]