Ljuskaos i trafiken. Över 287 000 bilar underkända – vanligaste felet livsfarligt. Mörkertal i trafiken kan vara större.


Mest läst i kategorin
Enligt färsk statistik från Transportstyrelsen underkändes över 287 000 bilar i den senaste kontrollbesiktningen på grund av defekta halvljus.
”Jag tycker det är anmärkningsvärt att vi kan se så många anmärkningar på halvljuset. Tillfredsställande ljus är väldigt viktigt ur ett trafiksäkerhetsperspektiv och dessutom något som du ofta själv kan lösa”, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen.
Trots detta faktum fortsätter alltför många bilägare att ignorera denna livsviktiga säkerhetsaspekt.
Genomförda kontrollbesiktningar personbil (hela riket)
2016 | 2020 | 2024 | |
Godkända | 2 156 036 | 2 303 092 | 2 598 159 |
Underkända utan krav på efterkontroll* | 568 237 | 431 777 | 423 634 |
Underkända med krav på efterkontroll** | 963 994 | 780 360 | 908 384 |
Totalt antal förrättningar | 3 688 270 | 3 515 229 | 3 930 177 |
En alarmerande ökning
Under många år såg vi en positiv trend med minskande antal underkända besiktningar. Men nu har kurvan alltså vänt uppåt.
Totalt underkändes 908 384 av 3 930 177 personbilar i 2024, vilket kräver efterkontroll.
”Vi kan konstatera en ökning och det kan vara så att en del av förklaringen är de sämre ekonomiska tiderna. Man kanske håller kvar vid sin äldre bil lite längre och man skjuter eventuellt upp en service som skulle uppmärksammat en brist”, förklarar Andersson.
Denna oroande utveckling sätter ljuset på en potentiell fara för alla trafikanter.

Fel däck i påsk? Svenskar saknar kunskap
Nära 6 av 10 svenskar saknar koll på exakt när dubbdäcken ska av. Inför påskhelgen oroar experter sig för okunskapen ute på vägarna.
Regionala skillnader – Värmland i botten
Sveriges bilpark visar stora regionala skillnader. Hallands län utmärker sig positivt med endast 20,2 procent underkända bilar, medan Värmlands län ligger i botten med hela 27,5 procent underkända.
”Vi vet att andelen underkännanden varierar mellan olika delar av landet. Det beror på många orsaker som socioekonomiska faktorer, vägars skick och underhåll, trafikarbetet från den aktuella fordonsparken och åldern på bilarna”, säger Andersson.
Dessa skillnader kan innebära en ökad risk beroende på var man kör.
Ljusrelaterade fel dominerar i trafiken
Mer än hälften av alla anmärkningar vid besiktningarna är relaterade till ljusfel. Efter halvljusen är defekta positionsljus det näst vanligaste problemet. Detta belyser en nonchalans bland bilägare när det kommer till grundläggande säkerhetsåtgärder.
Orsak | Antal |
---|---|
Strålkastare halvljus | 287 442 |
Positionslykta | 192 005 |
Parkeringsbroms bromsverkan | 114 819 |
Spindelled | 104 136 |
Styrled | 79 245 |
Färdbroms bromsbelägg | 78 007 |
Skyltlykta | 76 939 |
Färdbroms hjulbroms | 73 661 |
Avgassystem | 73 404 |
Fjäder | 69 202 |
Vad kan du göra?
- Kontrollera regelbundet dina halvljus och positionsljus.
- Åtgärda defekta lampor omedelbart.
- Var extra uppmärksam under mörka och regniga perioder.
- Prioritera bilens säkerhet, oavsett ekonomisk situation.
Fakta: Kontrollbesiktning
- En personbil eller lastbil som inte överstiger 3 500 kg i totalvikt ska kontrollbesiktas
- första gången senast 36 månader efter den månad då den togs i trafik första gången
- andra gången senast 24 månader efter den månad då den första besiktningen utfördes
- därefter senast 14 månader efter den månad då dess föregående besiktning utfördes.
- Ett fordon kan besiktas när man vill, det vill säga tidigare än de intervall som anges ovan. Men tiden till nästa besiktning räknas alltid från den månad fordonet genomför en kontrollbesiktning.

Glöm elbilen? Dieselbilarnas oväntade segertåg
En oväntad vändning i begagnathandeln skapar rubriker. Experter analyserar nya siffror och trender. Vad ligger bakom köparnas val?
Läs också:
Biljättens mardröm: Italienska märken hotas av konkurs. Dagens PS
Örjan betalade 160 000 kronor för mycket för sin el. News 55
Kan Kina stå emot Trumps jättetullar? Realtid

Digital strateg, skribent och sociala medier-expert med passion för teknik och fordon. “Jag har testkört hundratals bilar, innehar racinglicens och har ett helt rum dedikerat till prylar och teknik”, säger Åsa.

Digital strateg, skribent och sociala medier-expert med passion för teknik och fordon. “Jag har testkört hundratals bilar, innehar racinglicens och har ett helt rum dedikerat till prylar och teknik”, säger Åsa.