E55

Dina däck kan bli livsfarliga - Euro 7 är orsaken

Säkerheten eller miljön, vad är viktigaste? (Foto: Getty Images)
Säkerheten eller miljön, vad är viktigaste? (Foto: Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 07 apr. 2025Publicerad: 07 apr. 2025

Ny Euro 7-standard kräver: Mindre däckslitage. En balansgång mellan miljö, säkerhet och kostnader. Vad betyder det för bilister?

ANNONS
ANNONS

Under decennier har bilindustrins fokus legat på att minska avgasutsläppen. Men nu hamnar ett annat problem i centrum: däckslitage. Årligen produceras cirka 500 000 ton av detta mikroplast i EU, där bilar i Sverige orsakar nästan två tredjedelar av alla mikroplastutsläpp. Dessa gummipartiklar, som länge underskattats, belastar vår miljö kraftigt skriver Automobilwoche.

”Effekterna på människor och miljö var länge inte helt klarlagda”, förklarar en expert från ADAC.

”Men nu vet vi att däckslitage indirekt utgör en stor fara, eftersom det förorenar vatten och jord.” Med införandet av Euro 7-standarden regleras detta problem för första gången i lag.

En balansakt: Säkerhet kontra miljö

Den nya standarden ställer bilindustrin inför en målkonflikt: Hur kan man tillverka säkra och samtidigt slitagesnåla däck? ADAC har i sina tester funnit att slitaget ökar linjärt med fordonets vikt. Andra faktorer är vridmoment, hjulinställning, körstil och naturligtvis själva däcket.

”Våra tester visar att målkonflikten mellan lågt slitage och säkerhetsegenskaper till stor del kan lösas med den senaste däcktekniken”, säger Dino Silvestro, chef för fordonstester på ADAC.

Vid undersökningen av 100 däck fann ADAC ett genomsnittligt slitage på 120 gram per 1 000 fordonskilometer. Michelin visade att till och med 95 gram är möjligt, utan att kompromissa med säkerheten.

Testvinnaren: Den här elbilen ska du köpa

Testvinnare avslöjad! Vilken elbil dominerar testerna? Vi guidar till bästa köpet för dig som söker räckvidd, design och teknik i toppklass.

ANNONS

Kostnaderna för framsteg

ANNONS

Trots tekniska framsteg kvarstår utmaningen. ADAC:s aktuella sommardäckstest visar att däck med lågt slitage ofta har längre bromssträckor.

”Det är en ständig avvägning”, säger en branschinsider.

”Säkerheten får aldrig offras för miljön.”

Införandet av Euro 7-standarden kommer utan tvekan att leda till högre däckpriser. Tillverkarna investerar redan nu i forskning och utveckling för att hitta nya material och tekniker som är både säkra och miljövänliga. Dessa kostnader kommer i slutändan att bäras av konsumenterna.

Vad betyder det för bilister?

För bilister innebär den nya standarden att de måste räkna med högre däckpriser. Samtidigt blir det viktigare att vara uppmärksam på däckens skick och anpassa körstilen för att minimera slitaget.

”En medveten körstil kan göra stor skillnad”, förklarar en ADAC-expert.

”Mjuk acceleration och inbromsning samt rätt däcktryck minskar slitaget avsevärt.”

Euro 7-standarden markerar en vändpunkt inom bilindustrin. Den tvingar tillverkare och konsumenter att tänka om och hitta nya lösningar. Utmaningen är att hitta en balans mellan miljö, säkerhet och ekonomi.

ANNONS

Bilägare i uppror efter verkstadens mystiska försvinnande

Farstabor rasar. Däckverkstad spårlöst försvunnen – kundernas däck inlåsta. Vem bär ansvaret i detta däckdrama?

Läs också:

Cybertruck: En miljardförlust och flopp av episka mått. Dagens PS

Anita Lindblom och Gunnar Wiklund hyllas på Berwaldhallen. News 55

Nya bekymmer för Oscar Properties konkursbo. Realtid

Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Digital strateg, skribent och sociala medier-expert med passion för teknik och fordon. “Jag har testkört hundratals bilar, innehar racinglicens och har ett helt rum dedikerat till prylar och teknik”, säger Åsa.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Digital strateg, skribent och sociala medier-expert med passion för teknik och fordon. “Jag har testkört hundratals bilar, innehar racinglicens och har ett helt rum dedikerat till prylar och teknik”, säger Åsa.

ANNONS