Sveriges största infrastrukturplan någonsin, värd 1 200 miljarder kronor, prioriterar underhåll framför nya prestigeprojekt. Vissa planerade satsningar stryks.


Mest läst i kategorin
Trafikverket har presenterat sitt mastodontförslag till nationell plan för transportinfrastruktur som sträcker sig fram till år 2037. Med en total budgetram på svindlande 1 200 miljarder kronor är detta den största satsningen i Sveriges historia.
Målet är att en gång för alla komma till rätta med den mångåriga underhållsskuld som har plågat både vägar och järnvägar.
Historisk satsning ska rädda landets infrastruktur
Syftet med denna enorma ekonomiska muskelflexning är att skapa ett robustare och mer driftsäkert transportsystem. Detta gynnar allt från näringslivets konkurrenskraft och den dagliga pendlingen till att stärka Sveriges totalförsvar.
En av de viktigaste kuggarna i planen är att hälften av pengarna, cirka 500 miljarder kronor, öronmärks till järnvägen.

Den uttalade ambitionen är att all eftersatt spårunderhåll ska vara avklarad före år 2050.
På vägfronten är målsättningen inte mindre ambitiös. Trafikverket vill ha fixat allt eftersatt vägunderhåll senast år 2037. Dessutom ska Sveriges viktigaste stamvägar uppgraderas till bärighetsklass BK4 före år 2030.
Denna uppgradering är avgörande eftersom den tillåter tyngre lastbilar, vilket är vitalt både för företagens logistik och totalförsvarets förmåga att snabbt flytta materiel.
Genom att investera i befintlig infrastruktur och modernisera järnvägen med nya signalsystem som ERTMS, blir Sverige mer resilient mot både klimatförändringar och ökade säkerhetskrav.

Rasar mot P-kaoset: Dyra böter för att parkera på egen tomt
Parkering i villaområden får boende och politiker att se rött. Hårda regler leder till orimliga böter – lösningar krävs nu.
Senaste nytt
Samhällsnytta styr prioriteringarna – projekt sållas bort
En central förändring i den nya planen är att samhällsekonomisk lönsamhet nu är det tyngst vägande argumentet när investeringar väljs ut. Denna princip innebär att man prioriterar de projekt som ger störst nytta för samhället per investerad krona.
Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana har betonat att man nu styrs av att ”investeringar måste ge störst samhällsnytta”.
Denna skarpa prioritering, i kombination med bättre kostnadskontroll, har gjort att man kunnat frigöra cirka 20 miljarder kronor till åtgärder som anses mer motiverade ur ett samhällsekonomiskt perspektiv.
Men medaljen har en baksida. Den ökade fokusen på lönsamhet innebär att flera tidigare planerade satsningar nu stryks. Projekt som inte längre når upp till de nya lönsamhetskraven har fått rött ljus.
Trafikverket har utformat förslaget i nära samråd med bland annat kommuner, regioner, näringslivet och Försvarsmakten. Förslaget ska nu ut på remiss innan regeringen fattar ett slutgiltigt beslut, vilket beräknas ske under våren 2026.
Läs också: 1 200 miljarder kronor ska rusta Sveriges vägar. Dagens PS

Viktiga vinster och smärtsamma nedskärningar i landet
Planen innehåller en rad åtgärder som berör hela landet, men också projekt som helt enkelt får stryka på foten:
Satsningar och nedskärningar i norr och söder
- Norra Sverige: Arbetet med Norrbotniabanan mellan Skellefteå och Luleå rullar vidare. Stambanan genom övre Norrland och Ostkustbanan får nya dubbelspår. Men flera projekt, såsom mötesfri väg på E10 och vissa stängselprojekt på Malmbanan, tas bort.
- Södra Sverige: Här inkluderas kapacitetshöjande åtgärder som additionskörfält på E6 mellan Lomma och Alnarp och dubbelspår på Ystadbanan. Däremot utgår utbyggnaden av dubbelspår mellan Växjö och Räppe. Ett annat exempel är dubbelspårsprojektet Maria – Helsingborg som pausas efter att kostnaden har mer än fördubblats.
Fokus på underhåll och kapacitet i öst och väst
- Stockholms län och Gotland: Stockholm får nya säkerhetssystem, som ett brandbekämpningssystem i Södra länken, och upprustning av Märsta station. Gotland får mer resurser till vägunderhåll och snabbare uppgradering till BK4. Åtgärder som kollisionsskydd på Essingebrons bropelare stryks.
- Mellersta Sverige: Här kommer det bland annat satsas på Dalabanan och fyra spår på Ostkustbanan mellan Uppsala och Stockholms länsgräns. Vissa delar av E45 och E18 i Värmland tas dock bort från planen.
- Sydöstra Sverige: Arbetet med Ostlänken fortgår, liksom elektrifieringen av järnvägen mellan Värnamo och Jönköping/Nässjö. Tyvärr stryks till exempel E22 mellan Gladhammar och Verkebäck på grund av låg samhällsekonomisk lönsamhet och ökade kostnader.
Totalt sett är budskapet från Trafikverket tydligt: efter decennier av försummat underhåll är det nu dags för en storstädning av Sveriges blodomlopp, även om det innebär att man måste offra en del dyra prestigeprojekt för att prioritera den breda och långsiktiga samhällsnyttan.
Denna grundläggande upprustning är tänkt att ge ett starkare och mer driftsäkert transportsystem för alla medborgare och företag fram till år 2037.

Varningen: Batteribytet kan kosta dig en ny bil
Experter varnar: Köp av begagnad hybrid kan bli en ekonomisk katastrof. Dyrt, icke-reparerbart batteribyte kan kosta hundratusentals kronor.
Missa inte:
Binda eller inte binda? Privatekonom guidar efter räntesänkningen. News 55
Tjänar du bra? Grattis, du är förmodligen en sämre förare än du tror. Dagens PS
Trump: ”Hon är en fara för USA:s nationella säkerhet”. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Här kan du beställa Verisure hemlarm för endast 2990 kr! (Värde: 6990 kr) Snabb hjälp vid inbrott, brand och nödsituationer. Gör larmtestet för att hitta rätt larm för dig.