En ny butikskedja har öppnat i Sverige som du måste ha ett medlemskap hos för att ens komma innanför dörrarna.


Mest läst i kategorin
Det är Costco, ett amerikanskt koncept, som slagit upp portarna i Sverige. Det rapporterar SR-programmet Plånboken.
I sortimentet finns alltifrån mat och elektronik till kläder och möbler eller däck till bilen. Kedjan är inriktad på storpack men för att få börja handla måste man betala 500 kronor.
Costcos första butik öppnades i höstas och ligger i Täby. Nästa svenska butik kommer att öppnas i Malmö, enligt SR.
Konceptet är stort i USA men fortfarande sällsynt i Sverige. En butik med liknande koncept på den svenska marknaden är Snabbgross, som också säljer mat i storpack.
Jonas Arnberg som är detaljhandelsexpert berättar för SR att företaget i stort sett får hela sin vinst från medlemskapet och på så sätt kan de sälja i princip utan marginaler. Detta i kombination med att de gör stora inköp av färre produkter gör att de kan pressa priserna. Medlemskapet skapar samtidigt en lojalitet och det är något som många aktörer försöker komma åt.
Amazons Prime-medlemskap ger till exempel tillgång till fria leveranser men också videotjänster med mera och är ett sätt att knyta konsumenten nära till sig.
I radioprogrammet beskrivs svenskarna ha ett lågprissug som aldrig varit större. Samtidigt ska man komma ihåg att det kan ta några år för nya aktörer att hitta rätt sortiment till den svenska konsumenten.

Ekonomireporter på News55 med särskilt fokus på målgruppen 55+

Ekonomireporter på News55 med särskilt fokus på målgruppen 55+