Sveriges största kärnkraftsreaktor ska tas ur drift under åtta dagar.


e55
Uppdaterad: 03 mars 2025Publicerad: 28 feb. 2023
ANNONS
ANNONS
Oskarshamn 3, som är Sveriges största kärnkraftsreaktor, kommer att stå stilla under åtta dagar i början av mars till följd av ett fel i dess bränslesystem.
Reaktorn kommer att stängas ned den 3 mars och återuppta drift den 11 mars. Det uppger operatören Uniper i en anmälan till elbörsen Nord Pool, rapporterar Bloomberg News.
– Det är olyckligt och vi gillar ju inte det heller, men bränsleskadan behöver hanteras, den kan inte vänta, säger Désirée Liljevall, kommunikationschef vid Oskarshamns kärnkraftverk, till Dagens Nyheter.
Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS
Senaste nytt

Resor
86-årig svensk gripen med 4,5 kilo kokain på flygplatsen i Madrid
26 juni 2026

Bostad
Kan pensionärer bli för rika för att ha råd med äldreboende?
26 juni 2026

Hälsa
Så får du ett meningsfullt liv som pensionär
26 juni 2026

Ekonomi
Ny varning för elprischock: ”Kan bli jättehöga”
26 juni 2026
E55 Studio
Kan du lita på vallöftena? Tänk om de måste klara samma granskning som en startup
26 juni 2026
ANNONS