Den tidigare flygkaptenen förklarar att byte av flygstol i planet från passagerare före start och landning kan få katastrofala följder.


Mest läst i kategorin
Den före detta flygkaptenen på Virgin Atlantic, som uttalar sig för brittiska The Independent, avråder skarpt passagerare från att byta säte i planen, även om det lockar när exempelvis ekonomiklass är trångt.
Konsekvensen kan bli, enligt den erfarne flygpiloten Pete Hutchison, som han heter, att planet börjar bete sig oförutsägbart farligt.
Därför är stolbyte på planet farligt
”Att börja flytta till andra flygstolar, särskilt i ett större antal, till oplanerade områden, skulle kunna påverka flygplanets balans avsevärt”, säger han till tidningen och går ut med sin varning även på Instagram.
”Om alla skulle sitta längst fram i flygplanet skulle det kunna göra det svårare än vanligt, eller till och med omöjligt, att komma ner från däcket. Omvänt skulle alla som sitter längst bak kunna få flygplanet att tippa på stjärtfenan vid start eller stöta på stjärtfenan vid landning”, framhåller Hutchison i intervjun.
Han berättar att besättningen ombord på flygplan redan har planerat för var passagerarna sitter och när det plötsligt ändras utan förvarning kan det leda till katastrof vid start och landning.
Nosen får inte tippa upp eller ner
Han liknar flygplanskroppen vid ”en gungbräda” och det är viktigt att planet lastas så att nosen varken tippar uppåt eller nedåt.
Det är av central vikt, understryker han, att flygplanet är ”korrekt balanserat” och inom ramen för planets ”operativa tyngdpunkt”.
I det sammanhanget är det ”avgörande att tyngdpunkten ligger inom ett visst område – eller gränser”, enligt den välmeriterade och tidigare flygkaptenen.
Planet måste vara rätt balanserat
Allt vikt, det vill säga besättning, passagerare, bagage, last, bränsle och catering, måste vara rätt för fördelad, det kallas för att planet är ”i trim”, säger Hutchinson till The Independent.
Därför är det viktigt att passagerarna sitter på sina förutbestämda platser vid start och landning och inte flyttar runt i planet, det är en del av ”balansräkningen” som han uttrycker det, och ingår i säkerhetsbestämmelserna.
Såväl markpersonal som flygplanets kapten, sam lastplanerarnas och lastcentralen ska se till att det planet har rätt balans.
Enligt den tidigare flygkaptenen gäller dessa säkerhetsföreskrifter när planet inte är fullt utan endast har runt 80 procent av maximala 100 passagerare. Besättningen måste då se till att passagerna sitter på platser som gör att planets tyngdpunkt kan bibehållas.
En nödsituation kan uppstå
Ytterligare en veteran inom flygkabinpersonal, från flygbolaget Emirates, berättar för The Independent att det finns en säkerhets- men också serviceaspekt att ta hänsyn till. De platser som passagerarna fått i förväg är personliga och gör det enklare för besättningen att hitta vederbörande vid behov, och dessa passagerarlistor är kopplade till var och ens personliga information.
Om en passagerare flyttar sig i planet, vilket sker gång på gång, måste besättningen inleda en jakt på att hitta personen i fråga, det kan handla om en nödsituation.
Den som gör det riskerar även att bli av med sin förbeställda måltid.
Läs även: Mysteriet med flygkollisionen löst: Var det rymdskrot? DagensPS
Missa inte: Tryggaste resmålen i världen – och landet som petar Island E55












