E55

Därför sågar forskare sänkta bränsleskatten

Annelie Sandström
Annelie Sandström
Uppdaterad: 15 nov. 2022Publicerad: 15 nov. 2022

Skattesänkningen på bensin och diesel sågas av forskare. Det rapporterar Göteborgs-Posten.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

bilar
Spela klippet
E55 Studio

Leasing-döden: Inget lockar svenskarna till hyrbilar

11 maj 2025

Det är Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi och senior forskare vid Institutet för Näringslivsforskning (IFN) som hävdar i Göteborgs-Posten att regeringens sänkta skatt på drivmedel inte är någon effektiv åtgärd.

Regeringen valt att lägga över sex miljarder kronor på sänkt diesel- och bensinskatt – mer än på något annat i budgeten för 2023, skriver tidningen.

Enligt forskaren Magnus Henrekson påverkar bensinpriset hushållen mindre idag än för 30 år sedan.
– Det är ingen effektiv åtgärd i alla fall. Det hade varit bättre att sänka skatten på arbete, säger han.

Trots larm om skyhöga bensin- och dieselpriser har det aldrig varit så billigt att åka bil som just nu, enligt Henrekson.

Den slutsatsen bygger på hur lönerna har stigit sedan början av 70-talet, samt att en bil drar hälften så mycket bränsle idag som då.

.

Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annelie Sandström
Annelie Sandström

Journalist och webbredaktör på News55. Skriver bland annat om hälsa och livsstil med fokus på målgruppen 55+.

Annelie Sandström
Annelie Sandström

Journalist och webbredaktör på News55. Skriver bland annat om hälsa och livsstil med fokus på målgruppen 55+.

ANNONS