News55

Håkan Matson: Därför kommer inte alla bilar gå på el

Artikelbild
Det kommer att bli dyrare att ladda bilen då en laddjätte höjer priset kraftigt. Foto: Arkiv
Håkan Matson
Håkan Matson
Uppdaterad: 25 apr. 2024Publicerad: 03 jan. 2022

Försäljningen av elbilar slår nya rekord och en rad biltillverkare lovar att helt sluta göra fossilbilar. Någon (Jaguar) redan 2025, en annan (Alfa Romeo) 2027, följd av Opel 2028, sedan flera andra (som Volvo, Lexus, Peugeot) senast 2030.

ANNONS
ANNONS

En läsare ställer den helt rimliga frågan: varför diskuterar ingen konsekvenserna för bensin/dieselbilarna efter 2030? Kommer bensin och diesel att finnas tillgängligt?

Låt mig svara direkt: ja, det kommer att finnas bränsle för bilar med förbränningsmotor också efter 2030.

Trots allt tal om den flodvåg av elbilar som väller in över bilmarknaden går omställningen av fordonsparken nämligen trögt.

Orsaken är bilarnas livslängd: i Sverige rullar en bil i snitt 17 år. Bilar som säljs i dag finns alltså på vägarna också 2039.

Visst ser det imponerande ut att försäljningen av elbilar under 2021 ökade med hela 106 procent. Var femte såld bil var en elbil – och nästa år kommer elbilar, enligt en färsk prognos från branschorganisationen BIL Sweden, att svara för drygt en tredjedel av försäljningen.

Men det kommer att ta lång tid innan elbilarna knaprar åt sig någon betydande andel av fordonsparken i Sverige.

Räknat i antal såldes det 57 740 elbilar i Sverige ifjol.

Men det finns närmare fem miljoner bilar på vägarna.

ANNONS

När branschorganisationen BIL Sweden, tillsammans med Fossilfritt Sverige, i december 2019 släppte en ”färdplan” förutspådde man att 80 procent av alla nya bilar är laddbara 2030.

Redan här finns en fälla: laddbart betyder inte elbilar. Också laddhybrider räknas in.

Och det handlar bara om nysålda bilar.

Den som bemödar sig att läsa hela färdplanen får veta att endast 15 procent av den rullande fordonsparken kommer att bestå av elbilar 2030.

85 procent av bilarna behöver alltså ett annat bränsle.

Volvo, som gärna framställer sig som en elbilstillverkare som leder utvecklingen, har faktiskt sagt att hälften av bilarna också 2025 kommer att vara försedd med förbränningsmotor.

Det betyder att Volvo kommer att tillverka fler bilar med förbränningsmotor om fem år än vad man gjorde för fem år sedan.

Läs gärna den meningen en gång till.

ANNONS

Nu går dock utvecklingen snabbare än vad bilbranschen och Volvo trodde för bara något år sedan.

Så när konsultföretaget IVL nyligen gjorde en prognos gissade man på att mer än hälften av alla personbilar kommer att vara bensin- eller dieselbilar 2030. Det är onekligen mer optimistiskt än BIL Swedens 80 procent.

Å andra sidan: IVL:s prognos innebär också att det 2045 finns omkring en miljon bensin- och dieselbilar på de svenska vägarna.

De behöver ett flytande bränsle.

Men måste det vara bensin eller diesel?

Alternativet heter förstås biodrivmedel, där HVO och etanol redan blandas in i diesel och bensin. Genom reduktionsplikten kommer andelen att öka, men inte nå upp mot de 85 procent etanol som finns i bränslet E85 (åtminstone sommartid).

Jag har i många år menat att det var fel att så sorglöst överge satsningen på E85, av skäl som då mest bestod av politisk feghet. I mina ögon finns det nämligen inget enklare, billigare och snabbare sätt att sänka koldioxidutsläppen än att tanka etanol.

Det finns fortfarande 1 500 tankställen med E85, som dock – med tanke på att det inte säljs några nya etanolbilar – kommer att förtvina och dö ut.

ANNONS

Jag inser att etanol inte är den långsiktiga lösningen.

Men bränslet skulle få effekt här och nu – och med relativt små investeringar kunna användas av befintlig bilpark.

Nu kanske ni tycker att jag låter som en salongsberusad etanolromantiker.

Låt mig då bjuda på ett citat ur Dagens industris bilbilaga Nya Bilar 2022. Tidningen har intervjuat Michael Fleiss, VD för Aurobay, i praktiken Volvos gamla motorfabrik i Skövde. Bolaget samägs nu av Volvo och Geely och ska tillverka förbränningsmotorer också 2025 – exempelvis till Volvos planerade 600 000 laddhybrider – och i många år därefter.

Så här säger Fleiss:

”Elektrifiering är inte det enda svaret på att stoppa global uppvärmning. Det tar för lång tid. Det finns helt enkelt inte elektriskt laddnätverk överallt för att alla bilar ska bli elektriska tillräckligt snabbt. 2040 kommer 70 procent av bilarna att ha en förbränningsmotor om man inte genomför omfattande skrotningsprogram för att få bort de gamla bilarna. De behöver tankas med förnyelsebara bränslen i stället för bensin och diesel. Biodrivmedel behöver komma tillbaka om samhället vill minska den globala uppvärmningen. Det finns för många bilar i världen som inte kan ersättas med elbilar och det finns inte tillräckligt med grön energi att ladda dem med.”

Ta gärna med er den bedömningen in i 2022 – och under resan mot 2030.

ANNONS
Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS