Nybilsägare varnas för oväntade utgifter. Garantier kan bli en dyr läxa och konflikter med bilhandlare allt vanligare.


Tusentals kronor i felsökningsavgift för fel som borde täckas av garantin. Många bilägare drabbas av oväntade kostnader när de lämnar in sin bil på verkstad skriver M Sverige.
Kunderna drabbas
Bilbranschen befinner sig i en svår ekonomisk situation. Konkurserna blir allt fler och bilföretagen tvingas till drastiska åtgärder för att öka sin lönsamhet. En av dessa åtgärder är att införa felsökningsavgifter, vilket drabbar konsumenterna hårt.
”Det är orimligt att en garanti, som ska ge rätt till kostnadsfria reparationer, istället skapar osäkerhet och otrygghet för konsumenten. I värsta fall kan man tvingas betala stora summor helt i onödan” säger Olle Haglund, jurist på Riksförbundet M Sverige.

Experter: Allt du måste veta om dina däck inför sommarsäsongen
Gör bilen redo för sol och regn. Byte av däck närmar sig – experter ger sina bästa tips om säkerhet, slitage och nya miljökrav.
Senaste nytt
Oväntade kostnader trots nybilsgaranti
Många bilköpare förväntar sig att en nybilsgaranti ska täcka alla kostnader för reparationer under garantitiden. Men verkligheten ser annorlunda ut. Bilhandlare hävdar att konsumenten måste stå för risken vid fel och kan tvingas betala tusentals kronor i felsökningsavgifter.
”Vi hör ofta ursäkter från bilhandlare om att fel och brister inte accepteras som ett garantiärende av den som står bakom garantin. Men det spelar inte alltid någon roll. Bilhandlaren kan själv ha ett ansvar enligt konsumentköplagen, det vill man sällan nämna förstås. Konsumenten går miste om rättigheter och företagen misslyckas i sin kundvård” säger Haglund.

Svalt intresse för skrotningspremien av bensin- och dieselbilar
En halv miljard har avsatts för att fler ska skrota sina dieselbilar. Men premien används knappt och nästan ingen går över till elbilar.
Snedvridna avtal missgynnar konsumenter
Enligt Riksförbundet M Sverige är en av orsakerna till problemet snedvridna återförsäljaravtal. Dessa avtal, mellan bilhandlare och biltillverkare, detaljstyr ersättningen vid garantiarbeten och innehåller ofta många undantag.
”Bilhandlare borde sluta med att försöka kräva kunden på pengar. Det riskerar bidra till att kunder i lägre utsträckning vågar lämna in bilar som många gånger faktiskt är trasiga eller drabbade av mjukvarufel, och det skapar i förlängningen onödigt dåligt förtroende för bilmärken eller modeller som faktiskt sen visar sig vara trasiga” säger Haglund.
M Sveriges råd till bilägare
- Kräv alltid ett tydligt kostnadsförslag innan du lämnar in bilen på verkstad.
- Om du har en gällande garanti ska du inte behöva betala för felsökning.
- Utanför garantitiden är det viktigt att betala för felsökning, men undvik att ge en direkt order om ett specifikt arbete.
- Kontakta alltid Riksförbundet M Sverige om du känner dig orättvist behandlad.
Bilägare uppmanas att vara vaksamma och känna till sina rättigheter för att undvika onödiga kostnader.

Knepet för att undvika dörruppslag
Drömbilen, sägs det. Men så fort du äger en förvandlas den snabbt till en mardröm. Varje körning är ett potentiellt drama.
Läs också:
Bilköparens mardröm: Värdefall på 73 procent. Dagens PS
Arbetsgivare borde gjort allt för att få anställa Victoria, 57. News 55
Riksbanken: Inflationen tillfällig – ingen räntehöjning i sikte. Realtid
ANNONS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]