E55

Risker för konsumenter 2025, enligt Finansinspektionen

finansinspektionen
Den tekniska utecklingen medfr flera risker för sparare. Bilden är ett montage. (Foto: Canva)
Bilbo Göransson
Bilbo Göransson
Uppdaterad: 29 apr. 2025Publicerad: 01 maj 2025

Digitaliseringen fortsätter att förändra finansmarknaden – men med den följer nya risker för konsumenterna. Snabba lån och råd från AI riskerar att skadeskjuta ditt sparande.

ANNONS

Mest läst i kategorin

FI varnar bland annat för att fler svenskar lockas till investeringar de inte förstår fullt ut. Genom mobilappar och sociala medier exponeras privatpersoner i allt högre grad för komplicerade produkter som aktiehandel, kryptovalutor och snabblån. De digitala tjänsterna är ofta lättillgängliga, men informationen är inte alltid tydlig.

Det konstaterar Finansinspektionen (FI) i sin Konsumentskyddsrapport för 2025.

ANNONS

”Sättet som finansiella tjänster säljs på förändras snabbt. Konsumenter kan behöva fatta viktiga ekonomiska beslut på bara några klick,” skriver myndigheten​.

Robotar sköter rådgivningen

Ett särskilt problem är att rådgivningen blir allt mer automatiserad. Många konsumenter tror att de får personlig rådgivning, men i själva verket handlar det om standardiserade rekommendationer baserade på algoritmer. Det innebär en risk att kunder får produkter som inte är anpassade efter deras ekonomiska situation.

FI lyfter också att högriskprodukter som kryptovalutor, tradingappar och spekulativa aktieinvesteringar marknadsförs aggressivt, särskilt till yngre målgrupper. Samtidigt ökar skuldsättningen bland konsumenter, särskilt genom snabblån och köp nu, betala senare-tjänster.

ANNONS

Finansinspektionen: Pensioner i riskzonen

Ett annat problemområde gäller pensioner och försäkringar. Konsumenter erbjuds komplexa pensionslösningar som kan vara svåra att jämföra, vilket försvårar möjligheten att fatta välinformerade beslut. FI pekar också på risker med höga och ibland dolda avgifter i dessa produkter.

Myndigheten anser att ett starkt konsumentskydd är viktigare än någonsin i en allt mer digital finansvärld. Bland annat vill FI se bättre informationskrav, skärpt tillsyn av rådgivningstjänster och ökade insatser för att stärka finansiell folkbildning.

ANNONS

”Vi ser att allt fler konsumenter söker finansiell information på nya sätt. Då är det viktigt att vara medveten om riskerna. Nya trender uppstår hela tiden, men som konsument är det ofta bra att hålla huvudet kallt och skynda långsamt. Du ska aldrig investera i något som du inte fullt ut förstår, oavsett vem som försöker sälja in investeringen till dig”, säger Moa Langemark, konsumentskyddsekonom på FI.

Läs mer om ekonomi:

Ekonom: Då skadas ditt privata sparande av starka svenska kronan

Maxa inkomsten efter 65 – undvik onödiga skatter på pension

Pensionsmyndighetens smocka: Dyrare för gifta par

Sista chansen att deklarera – så undviker du avgifterna

Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Bilbo Göransson
Bilbo Göransson

Redaktionschef Bilbo Göransson på både News55 och E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, TV och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.

Bilbo Göransson
Bilbo Göransson

Redaktionschef Bilbo Göransson på både News55 och E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, TV och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.

ANNONS
Skapa ett arv du med

Inga pengar på banken? Skulder? Livförsäkringen ser till att din familj också får ett arv

Läs mer
ANNONS