Nedstängningen av 2G/3G-näten närmar sig. För många bilägare innebär det mer än bara sämre mottagning. Läs mer om vad som händer.


Mest läst i kategorin
De svenska mobiloperatörerna genomför just nu en stor omställning av sin nätverksinfrastruktur. De äldre 2G- och 3G-näten stängs ner för att göra plats åt modernare 4G- och 5G-teknik. Denna förändring är nödvändig för att möta det ökande behovet av snabbare och stabilare uppkoppling, skriver Riksdagen.
Men för landets bilägare kan detta teknikskifte få stora konsekvenser, både för säkerheten och bekvämligheten i vardagen.
När slocknar 2g/3G näten? Operatörernas tidslinje
Tidplanen för nedstängningen varierar något mellan de olika operatörerna:
- Telia: Stänger ner sitt 3G-nät i slutet av 2025, och 2G-nätet i slutet av 2027.
- Tele2: Både 2G- och 3G-näten stängs ner i december 2025.
- Telenor: Stänger ner både 2G- och 3G-näten i slutet av 2025.
- Tre: Slutför nedstängningen av sitt 3G-nät i slutet av 2025. Information om 2g-nätet följer övriga operatörers tidslinje.
”Det finns fortfarande ett stort antal enheter som använder 2G-nätet, vilket är en av anledningarna till att vi skjutit upp nedstängningen,” förklarar en representant från Telia.

Shells sista droppar: 113 år av svensk mackhistoria tar slut
En klassiker tackar för sig. Efter över ett sekel på svenska vägar byter Shell namn. En förändring som berör många.
eCall i riskzonen: Din bils livlina hotas
En av de mest kritiska funktionerna som påverkas är eCall-systemet. Detta automatiska larmsystem ringer 112 vid en allvarlig olycka och skickar information om plats och tid till räddningstjänsten. Många bilar tillverkade före 2026 använder 2G- eller 3G-teknik för eCall.
Enligt en EU-förordning är eCall obligatoriskt i alla nya bilmodeller sedan 2018. Men ironiskt nog baserades systemet initialt på den nu åldrande 2G/3G-tekniken. Först från 2026 blir 4G/5G obligatoriskt för eCall i nya fordonstyper, och från 2027 för alla nya bilar.
Förlust av uppkopplade tjänster
Utöver eCall påverkas även andra uppkopplade tjänster i bilen, som fjärrstyrning av motorvärmare och lås, realtids trafikinformation, navigationsuppdateringar och infotainment-appar. Vissa biltillverkare erbjuder mjukvaruuppdateringar, men många bilar kommer att förlora dessa funktioner helt.
Besiktningen och eCall: Vad gäller?
Transportstyrelsen har meddelat att de tillfälligt kommer att ta bort kontrollen av eCall-funktionen vid besiktningar. Detta på grund av att många system kommer att sluta fungera, och att det sällan finns möjlighet till uppgradering. Den nya föreskriften träder i kraft under första halvåret 2025 och tillämpas från och med 2026.

Svalt intresse för skrotningspremien av bensin- och dieselbilar
En halv miljard har avsatts för att fler ska skrota sina dieselbilar. Men premien används knappt och nästan ingen går över till elbilar.
Läs också:
Foten är roten till allt – fem sätt att träna den. News 55
Säg upp dig och bli miljonär – tysk biljätte öppnar plånboken. Dagens PS
JP Morgan blåsta på miljarder: ”Ett enormt misstag”. Realtid
ANNONS

Digital strateg, skribent och sociala medier-expert med passion för teknik och fordon. “Jag har testkört hundratals bilar, innehar racinglicens och har ett helt rum dedikerat till prylar och teknik”, säger Åsa.

Digital strateg, skribent och sociala medier-expert med passion för teknik och fordon. “Jag har testkört hundratals bilar, innehar racinglicens och har ett helt rum dedikerat till prylar och teknik”, säger Åsa.