Det svenska betalbolaget Klarna breddar sin produktportfölj med en uppdaterad version av sitt fysiska betalkort. Med fokus på direktbetalningar och sparfunktioner tar företaget nu sikte på att bli ett alternativ till både traditionella banker och neobanker som Revolut och Paypal.


Mest läst i kategorin
Klarna har lanserat en ny version av sitt fysiska kort – denna gång med tydligare fokus på att fungera som ett traditionellt debitkort, rapporterar Realtid. Till skillnad från kreditkort dras inga pengar på kredit automatiskt. Istället laddar användaren kortet med egna medel som förvaras hos Klarna. Den nya lösningen sker i samarbete med Visa.
Lanseringen innebär ett strategiskt steg för Klarna, som historiskt profilerat sig som en aktör inom delbetalningar och fakturaköp. Nu vill företaget även bli ett förstahandsval för kundens vardagsköp – både online och i fysisk butik.
”Det här är strategiskt viktigt för Klarna. Det är ett håll som våra kunder vill att vi rör oss mot”, säger David Sandström, marknadschef på Klarna, till Dagens Industri.
MISSA INTE: Staten får större roll i vården – men inget förstatligande i sikte
Klarna positionerar sig mot kreditkortsjättar
I flera år har Klarna tagit avstånd från traditionella kreditkort, särskilt på den amerikanska marknaden där automatisk kreditbelastning ofta är standard. I appen finns fortfarande möjligheten att välja delbetalning eller faktura, men dessa funktioner aktiveras endast på kundens initiativ.
”Klassiska kreditkort lägger tvärtemot varje köp på kredit per automatik. Oavsett om du handlar snus, tuggummi, kaffe eller en tv landar det på fakturan och blir en riktig smocka i slutet på månaden”, säger Sandström.
Det nya kortet riktar sig bland annat till konsumenter i USA som av olika skäl undviker kreditkort, men som ändå vill ha möjlighet till flexibel betalning. Enligt Klarna utgör direktbetalningar redan upp till 40 procent av transaktionerna i deras system – en siffra som spås växa.

Fokus på fysisk handel och global expansion
Det nya kortet är också ett steg mot att vinna mark inom fysiska butiker, där Klarna tidigare haft svårt att få fäste. Kortbetalning ska nu integreras bättre med bolagets övriga erbjudanden och därigenom bli mer attraktivt för både handlare och konsumenter.
Korten kommer rullas ut successivt under 2025 i olika delar av världen. En stor fördel med debitformatet är att fler användare kan få tillgång till kortet, eftersom kreditupplysning endast görs om man aktivt väljer en kreditfunktion.
”Beroende på var du är i världen sker bara 10–20 procent av alla transaktioner digitalt. Nu kan vi öppna den dörren på riktigt”, säger Sandström.
Cashback, sparränta och snabb återbetalning
En annan nyhet är att kortanvändare får tillgång till cashback-program – ett system som är mycket vanligt i USA, där kunder får pengar tillbaka på sina köp. Dessutom får kunderna ränta på sina insatta medel, vilket gör att kortet liknar ett kombinerat betalkort och sparkonto.
Om en vara returneras och har betalats direkt via kortet, ska återbetalningen ske omedelbart – en funktion som tidigare främst varit möjlig vid fakturabetalningar.
Klarna siktar på att bli en global konsumentbank
Sedan tidigare erbjuder Klarna funktionen ”Klarna Saldo”, som gör det möjligt att hålla pengar på ett konto hos bolaget. Nästa naturliga steg blir att användarna i praktiken börjar hantera mer av sin ekonomi inom Klarnas ekosystem.
”Vi är övertygade om att det om fem år bara kommer finnas en handfull stora globala konsumentbanker.”
Trots att Klarna i dagsläget inte erbjuder lönekonton, hoppas företaget att fler konsumenter ändå väljer att lagra sina pengar hos dem. Med en växande användarbas – 100 miljoner enligt bolaget – och fem miljoner på väntelista i USA för det nya kortet, har Klarna stora ambitioner.
”Ett kort är ju bara en plastbit, utan det man egentligen får tillgång till är Klarnas hela ekosystem.”
Läs mer:
Strängnäs får 95 miljarder – nytt AI-datacenter
Inför räntebeskedet – alla riksbankstoppar har rörliga bolån
Trängselskatt på E4 för billigare kollektivtrafik till Arlanda
Dyrare mat kan bli följden när återvinningen förenklas

E55:s ekonomijournalist Paulina Monzón har en gedigen erfarenhet inom svensk journalistik, och har jobbat för både Rapport och Stockholmsnyheterna på SVT Nyheter samt Utrikesdesken på Sveriges Radio. Med erfarenhet av att ha jobbat både som breakingreporter och att göra reportage ute i fält, har Paulina Monzón bemästrat att göra sina artiklar rappa, pedagogiska och aktuella. Hon har alltid läsarupplevelsen och nyttan i fokus.

E55:s ekonomijournalist Paulina Monzón har en gedigen erfarenhet inom svensk journalistik, och har jobbat för både Rapport och Stockholmsnyheterna på SVT Nyheter samt Utrikesdesken på Sveriges Radio. Med erfarenhet av att ha jobbat både som breakingreporter och att göra reportage ute i fält, har Paulina Monzón bemästrat att göra sina artiklar rappa, pedagogiska och aktuella. Hon har alltid läsarupplevelsen och nyttan i fokus.