De allra flesta svenskar får inte några stödpengar alls i regeringens nya förslag om stöd till köp av elbil. Men dyra subventioner av elfordon går istället till företags tjänstebilar.


Mest läst i kategorin
Regeringen anser helt uppenbart att det är viktigt att underlätta ekonomiskt för försäljningen av elbilar i Sverige. Men inte till majoriteten av svenska hushåll. Företags tjänstebilar som drivs med el får stora subventioner istället.
Carl-Erik Stjernvall på Riksförbundet M är mycket kritisk till att miljarderna bara går till företagare.
”Privatpersoner får inte något liknande stöd”, säger Stjernvall till Privata Affärer.
Den statliga myndigheten Naturvårdsverket föreslår en elbilspremie på 54 000 kronor för att fortsätta byta ut bensin- och dieselbilar i Sverige mot eldrivna bilar. Pengarna ska tas från EU:s klimatfond, vars syfte är att hjälpa ”utsatta hushåll”.
MISSA INTE: Hög skatt på pension – men bara 728 svenskar använder nytt knep
Ingen elbil i stadsmiljö
Det innebär att stödmottagaren bo i en landsbygdskommun, eller ha begränsad tillgång till kollektivtrafik, och tjäna mindre än riksgenomsnittet, rapporterar tidningen.
”Vi ser positivt på införandet av en ny klimatbonus för elbilsköp, men tyvärr begränsas stödet till följd av att pengarna hämtas ur den här EU-fonden. Helst hade vi velat se ett bredare stöd”, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert och hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige, till Privata Affärer.
Ny elbilspremie
- Endast hushåll som bor i landsbygdskommuner – 177 av landets 290 kommuner – eller i områden som har dåligt utbyggd kollektivtrafik ska kunna få premien.
- De som ansöker fram till den 1 juli 2028 ska kunna få högst 54 000 kr för att köpa en ny eller begagnad elbil eller högst 4 700 kr i månaden för att leasa en elbil. Därefter blir premien 36 000 kr.
- Hushållets inkomst får inte vara högre än upp till 80 procent av medelinkomsten – exakt var det beloppet hamnar kommer att fastslås varje år.
Försäljningen av elbilar har sjunkit sedan miljöbonusen togs bort 2022. Men tjänstebilar som drivs på el får fortsatt stöd på upp till 350 000 kronor per fordon, eller halva bilens nypris.
Läs mer om ekonomi:
Misstaget som 4 av 10 kvinnor gör
Hög skatt på pension – men bara 728 svenskar använder nytt knep
Omöjligt för småsparare att agera: ”Svårt även för proffsen”
En miljon personer fick dubbel eller trippel utbetalning från banken

Redaktionschef Bilbo Göransson på både News55 och E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, TV och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.

Redaktionschef Bilbo Göransson på både News55 och E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, TV och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.