Efter fem år av juridisk tvist får Guldbrev rätt mot Konsumentverket som har drivit ärendet att företagets marknadsföring vilseleder konsumenter.


Mest läst i kategorin
Efter en utdragen rättsprocess får nu företaget Guldbrev AB rätt i domstol. Bakgrunden är en stämning från Konsumentombudsmannen (KO), som menade att företagets sätt att marknadsföra sina guldpriser var vilseledande, något som Expressen rapporterade om. Kritiken gällde att det pris som visades på hemsidan inte överensstämde med det belopp som kunder faktiskt fick när de sålde sitt guld.
Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) har nu slagit fast att Guldbrev inte bryter mot marknadsföringslagen och att deras prisinformation är tillräckligt tydlig, skriver Konsumentverket. Detta innebär att företaget får fortsätta sin nuvarande kommunikation kring priser.
MISSA INTE: 32 nya blufföretag avslöjade – så lurar bedragare dig
KO: Konsumenter riskerar att bli lurade
KO har varit tydliga med sin kritik under hela rättsprocessen. Många konsumenter har upplevt att de blivit lurade när de skickat in sitt guld i tron att de skulle få bättre betalt än vad som visade sig vara fallet.
”Det är klart att vi är besvikna över domen. Som konsument måste man vara väldigt uppmärksam och aktivt leta reda på information på olika ställen för att få veta vad man kan få betalt för guld som man vill sälja”, säger Gunnar Wikström, processråd vid KO.

Tidigare dom gick på KO:s linje
När ärendet först prövades i Patent- och marknadsdomstolen (PMD) gick domstolen helt på KO:s linje. Guldbrev förbjöds då att använda vad som ansågs vara vilseledande marknadsföring, och företaget ålades att vara tydligare med den information som presenterades på deras webbplats.
Guldbrev valde att överklaga domen, och ärendet togs så småningom vidare till EU-domstolen för att få klarhet i hur relationen mellan konsument och företag ska bedömas när det handlar om att sälja – och inte köpa – varor.
EU-domstolen ansåg att Guldbrevs tjänst kunde klassas som en ”produkt” eftersom den omfattar både värdering och köp. Därmed omfattas tjänsten av EU:s regler för marknadsföring.
Högre instans går emot tidigare dom
I det senaste avgörandet väljer dock Patent- och marknadsöverdomstolen att gå emot den tidigare domen. Domstolen anser att det finns tillräcklig information på Guldbrevs webbplats om vilka priser man som kund kan förvänta sig att få, även om man kan behöva leta efter den.
Domstolen menar också att företaget inte behöver ge tydligare information om vad det kostar att få tillbaka sitt guld, om man väljer att inte genomföra försäljningen. Så länge informationen finns tillgänglig, är kraven enligt lagen uppfyllda – även om villkoren kan vara oförmånliga för konsumenten.
Guldbrev tillåts även fortsätta använda en nedräkningstimer på sin webbplats, något KO ansåg kunde påverka kundernas beslut negativt. På den punkten var dock en av domarna oenig.
Delvis framgång för KO
KO fick dock rätt på en punkt i domen: Guldbrev måste tydligt ange att de står bakom webbplatsen guldpriset.nu när den används i marknadsföringssyfte. Därutöver gäller sedan tidigare förbudet att använda orden ”gratis” och ”prisgaranti” i marknadsföringen, då uttrycken inte anses spegla verkligheten.
Domstolen har även beslutat att domen inte får överklagas till Högsta domstolen. Det innebär att ärendet nu är avslutat. Konsumentverket förlorar därmed en viktig principfråga om tydlighet och transparens i företag som köper in värdeföremål från privatpersoner.
Läs mer:
Europas nya AI-nav för 95 miljarder – byggs i Strängnäs
Inför räntebeskedet – alla riksbankstoppar har rörliga bolån
Staten får större roll i vården – men inget förstatligande i sikte
Trängselskatt på E4 för billigare kollektivtrafik till Arlanda

E55:s ekonomijournalist Paulina Monzón har en gedigen erfarenhet inom svensk journalistik, och har jobbat för både Rapport och Stockholmsnyheterna på SVT Nyheter samt Utrikesdesken på Sveriges Radio. Med erfarenhet av att ha jobbat både som breakingreporter och att göra reportage ute i fält, har Paulina Monzón bemästrat att göra sina artiklar rappa, pedagogiska och aktuella. Hon har alltid läsarupplevelsen och nyttan i fokus.

E55:s ekonomijournalist Paulina Monzón har en gedigen erfarenhet inom svensk journalistik, och har jobbat för både Rapport och Stockholmsnyheterna på SVT Nyheter samt Utrikesdesken på Sveriges Radio. Med erfarenhet av att ha jobbat både som breakingreporter och att göra reportage ute i fält, har Paulina Monzón bemästrat att göra sina artiklar rappa, pedagogiska och aktuella. Hon har alltid läsarupplevelsen och nyttan i fokus.