E55

Gratis konton på Facebook och Instagram tvingas betala moms

Facebook
Facebook och andra sociala medier blir momspliktiga i Italien, och kanske även i andra länder inom EU. Bilden är en genrebild. (Foto: Canva)
Bilbo Göransson
Bilbo Göransson
Uppdaterad: 26 mars 2025Publicerad: 26 mars 2025

Facebook, Instagram och Linkedin har åkt på en rejäl moms-smäll, som kan få konsekvenser i hela EU.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Onlinejättar som Meta, X och Linkedin har åkt på en rejäl moms-smäll i Italien, och det kan få effekter på hela Europa.

Det skriver Dagens Industri.

MISSA INTE: Amelia Adamo, 78 om livet som änka: ”Visa ingen hänsyn”

Varför moms på Facebook?

Tidningen beskriver det som ett ”unikt moms-fall”. Meta krävs på 887,6 miljoner euro, uppemot 10 miljarder svenska kronor motsvarande.

Meta äger Facebook och Instagram bland annat. X som tidigare hette Twitter får betala 12,5 miljoner euro, vilket motsvarar 140 miljoner kronor.

Även Linkedin får betala in motsvarande över en miljard kronor till det italienska skatteverket.

Orsaken är att myndigheten menar att användarregistreringar på X, Linkedin och Meta-plattformarna bör betraktas som skattepliktiga transaktioner. Detta eftersom det sker en transaktion av värden mellan användaren, som får tillgång till sociala medier i utbyte mot sina personuppgifter.

ANNONS

Stora konsekvenser långt utanför Facebook

ANNONS

Det kommer enligt Di få effekter för användare i hela EU, inklusive Sverige.

Dessutom påverkas kunder som använder företag som använder sig av liknande tillvägagångssätt för att få tillgång till information om sina användare.

Där ingår exempelvis flygbolag, stora matkedjor och nyhetssajter, exempelvis.

Läs mer om ekonomi:

Amelia Adamo, 78 om livet som änka: ”Visa ingen hänsyn”

Swedbank-ekonomens drastiska drag: ”Sålde alla USA-fonder”

Stärkta kronan leder tyvärr till dubbelsmäll för svenskar

AP7 Såfa har kvarts miljard investerade i svartlistade bolaget

Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Bilbo Göransson
Bilbo Göransson

Redaktionschef Bilbo Göransson på både News55 och E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, TV och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.

Bilbo Göransson
Bilbo Göransson

Redaktionschef Bilbo Göransson på både News55 och E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, TV och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.

ANNONS