Finansinspektionen har granskat 278 försäkringsförmedlare i Sverige och slår nu larm om allvarliga brister i branschen. Många förmedlare sätter sin egen ekonomiska vinning före kundens bästa – vilket kan leda till felaktiga råd och kostsamma beslut för konsumenterna.


Mest läst i kategorin
När en kund exempelvis ska välja tjänstepension och tar hjälp av en försäkringsförmedlare, finns det en påtaglig risk att rådet som ges inte är baserat på kundens behov – utan på vilken provision förmedlaren själv får. Det visar Finansinspektionens senaste analys. Många förmedlare rekommenderar att man byter från traditionell försäkring till fondförsäkring, ett råd som ofta innebär högre avgifter och större risker för kunden.
”Vi ser en hög risk för att kunden vilseleds,” säger myndighetens generaldirektör Daniel Barr till Svenska Dagbladet.
Enligt honom är det inte ovanligt att förmedlaren främst styrs av vilket alternativ som ger högst ersättning, snarare än vad som faktiskt är bäst för kunden.
MISSA INTE: ”Passiva kunder” gör att bankerna tjänar mer på bolån
Färre små aktörer – mer makt till storbolag
Finansinspektionens granskning visar också på en förändring i försäkringsförmedlarnas landskap. Mindre, fristående företag blir färre medan större aktörer – ofta med stöd från riskkapitalbolag – växer i inflytande. Parallellt med detta har det skett en kraftig ökning av flyttar mellan försäkringsbolag, något som i sig kan främja konkurrens men som enligt Barr ofta drivs av provisionsintressen snarare än kundnytta.
”Provisioner, inte främst i kundens intresse, verkar vara det som driver en stor del av dessa flyttar,” säger han.

Dolda kostnader vid korsförsäljning
Även på den kollektivavtalade tjänstepensionsmarknaden har risken för intressekonflikter ökat, enligt Barr. Företag erbjuder ofta paketlösningar där exempelvis en pensionsflytt kombineras med rabatter på bolån. Det kan låta fördelaktigt i stunden, men över tid kan det innebära högre avgifter och oväntade kostnader.
”Du kan övertalas att flytta tjänstepension till ett bolag och i samband med det få rabatt på bolån. Men sedan om några år kan det valet visa sig bli mycket dyrare,” varnar han.
Så kan konsumenten skydda sig
För att inte hamna i fällan uppmanar Daniel Barr konsumenter att vara kritiska och ställa frågor. Det gäller att se rådgivaren för vad denne i vissa fall verkligen är – en säljare.
”Man ska ha en sund misstänksamhet,” säger Barr och poängterar att risken och avgifterna ofta ökar vid övergång från traditionell försäkring till fondförsäkring.
Han rekommenderar också att man alltid begär skriftlig information, jämför olika alternativ och frågar hur rådgivaren får betalt. Detta kan ge en tydligare bild av eventuella bakomliggande incitament.
Skärpt tillsyn och möjliga påföljder
För att få bedriva verksamhet som försäkringsförmedlare krävs tillstånd från Finansinspektionen samt registrering hos Bolagsverket. Tillsynen sköts både av Finansinspektionen och Konsumentverket, och är tänkt att säkerställa att kundens rättigheter inte åsidosätts.
Om ett företag misstänks bryta mot reglerna, kan Finansinspektionen inleda en tillsynsundersökning. Beroende på vad den visar kan följden bli allt från en anmärkning till att tillståndet dras in helt.
”Bolagen är skyldiga att föreslå produkter och tjänster som ligger i kundens intresse,” påminner Daniel Barr.
Läs mer:
Snabb väg till välbetalda jobb utan dator
Stor oro på bostadsmarknaden – svårsålt och skräckindex
Svensk fattigdom har fördubblats – 700 000 i ekonomisk utsatthet
OECD varnar: Svensk ekonomi hotas av växande risker

E55:s ekonomijournalist Paulina Monzón har en gedigen erfarenhet inom svensk journalistik, och har jobbat för både Rapport och Stockholmsnyheterna på SVT Nyheter samt Utrikesdesken på Sveriges Radio. Med erfarenhet av att ha jobbat både som breakingreporter och att göra reportage ute i fält, har Paulina Monzón bemästrat att göra sina artiklar rappa, pedagogiska och aktuella. Hon har alltid läsarupplevelsen och nyttan i fokus.

E55:s ekonomijournalist Paulina Monzón har en gedigen erfarenhet inom svensk journalistik, och har jobbat för både Rapport och Stockholmsnyheterna på SVT Nyheter samt Utrikesdesken på Sveriges Radio. Med erfarenhet av att ha jobbat både som breakingreporter och att göra reportage ute i fält, har Paulina Monzón bemästrat att göra sina artiklar rappa, pedagogiska och aktuella. Hon har alltid läsarupplevelsen och nyttan i fokus.