E55

Easyparks parkering i Stockholm dyrast i landet

easypark
Easypark tar ut mest extra avgifter genom att göra det krångligt. (Foto: Magnus Lejhall/TT)
Paulina Monzón
Paulina Monzón
Uppdaterad: 26 apr. 2025Publicerad: 26 apr. 2025

Nästan alla användare betalar onödiga avgifter när de parkerar med Easypark – nu kräver oppositionen i Stockholm förändring

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Stockholms avtal med Easypark sticker ut negativt i en ny jämförelse från Dagens Nyheter. I huvudstaden är det nämligen omöjligt att använda appen utan att betala extra avgifter – till skillnad från andra stora kommuner.

Redan i höstas kunde man visa att 97 procent av Easyparks kunder i Stockholm betalar extra avgifter för att parkera. Detta beror på att staden valt en lösning där avgiftsfri betalning endast är möjlig via en extern webbplats, inte direkt i appen. Systemet får nu skarp kritik.

”Siffrorna visar att det är ett dåligt implementerat system som gör att man fortsätter att sko sig på Stockholmarna, det är miljoner som de betalar i avgifter i onödan”, säger oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M).

Andra kommuner lyckas bättre

Flera andra städer har infört lokala app-lösningar eller lokala profiler i Easypark-appen för att undvika extra kostnader för invånarna. Göteborg och Gävle har egna avgiftsfria appar. Malmö, Norrköping och Karlstad har lokala profiler i Easypark, vilket gör att betalning kan ske utan avgift om rätt inställningar är valda.

Till skillnad från andra kommuner finns ingen lokal profil i Easyparks app i Stockholm. Där sker avgiftsfri betalning enbart via en separat webbsida. I praktiken betyder det att varje parkering kostar minst 4,95 kronor extra – ibland upp till 40 kronor.

I flera kranskommuner runt Stockholm, som Solna och Södertälje, finns dock lokala profiler som minskar risken för onödiga avgifter.

ANNONS

Rättsligt motstånd mot krav på avgiftsfrihet

Kungälv har gått längst genom att helt nobba Easypark i en upphandling, med krav på en helt avgiftsfri app. Easypark överklagade, men kommunen fick rätt i förvaltningsrätten.

ANNONS

Nu väntas frågan om parkeringsappar tas upp i Stockholms trafiknämnd, där oppositionen vill se förändring.

Dennis Wedin (M) menar att det åtminstone borde innebära att man måste införa en lokal, avgiftsfri profil i Easypark-appen.

Läs mer:

Att bo hemma gratis hotar unga vuxnas ekonomiska självständighet

Klyftan dödar: Social ojämlikhet avgör svenskarnas livslängd

Kraftig hyreshöjning stoppas – lättnad för tusentals svenskar

Talande tystnad: Hård kritik mot Folksams miljard-blunder

Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS