E55

Därför offrar Volvo kombibilarna: "Marknaden har förändrats"

Jim Rowan under presentationen av helt nya ES90. (Foto: Anders Wiklund/TT)
Jim Rowan under presentationen av helt nya ES90. (Foto: Anders Wiklund/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 18 mars 2025Publicerad: 18 mars 2025

Volvos ikoniska kombibilar kan försvinna när företaget satsar på suv:ar och sedaner. Vd:n bekräftar att marknaden förändrats.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Volvos vd Jim Rowan bekräftar att suv:ar och sedaner är framtiden, vilket sätter frågetecken kring de klassiska kombibilarna, skriver Autoexpress.

Fokus på suv:ar och kostnadseffektivitet

Volvos ikoniska kombibilar kan vara på väg att försvinna. Rowan har signalerat att företaget kommer att prioritera suv:ar och sedaner.

”Marknaden har förändrats,” förklarar han.

”Det är dyrt att lansera och underhålla olika modeller. Därför måste vi göra medvetna val.”

Istället för att utveckla en ny V90, satsar Volvo på att erbjuda olika versioner av befintliga modeller, som Black Edition och Cross Country.

”Det är mycket mer kostnadseffektivt att driva volym genom samma plattform och formfaktor,” säger Rowan.

Missa inte din skrotningspremie – 500 miljoner riskerar brinna inne

Regeringens skrotningspremie för elbilar har lockat få, samtidigt visar ny statistik att utsläppen från vägtrafiken ökar kraftigt.

ANNONS

Ekonomiska realiteter styr utvecklingen

ANNONS

Beslutet kommer efter att Volvos kommersiella direktör i Storbritannien, Robert Deane, uttryckt oro över att avveckla V60 och V90.

”När kunderna får höra att kombibilar inte erbjuds, köper de från konkurrenterna,” menar han.

Rowan försvarar dock strategin med att Volvo fokuserar på de segment där de kan konkurrera bäst.

”Vi satsar på suv:ar med hög markfrigång och hög säkerhet. Det är lättare att skydda vår position där, än att bli distraherade av för många modeller.”

Nischmarknader och sportiga modeller

Även om huvudfokus ligger på suv:ar, öppnar detta upp för möjligheten att utveckla sportigare varianter. Erik Severinson, chef för produkt och strategi, menar att det finns en nisch för sportiga familjebilar.

Erik Severinson, chef för produkt och strategi på Volvo Cars. (Foto: Thomas Johansson/TT)
Erik Severinson, chef för produkt och strategi på Volvo Cars. (Foto: Thomas Johansson/TT)

”Det finns alltid en nisch. Någon vill ha mångsidigheten hos en familjebil, men också prestandan,” säger han.

”Vi kan skapa derivat inom våra kärnsegment.”

ANNONS

Detta kan innebära att Volvo utmanar konkurrenter som Audi RS och BMW M med högpresterande suv:ar och sedaner.

Elektrifiering och nya modeller

Volvo fortsätter sin satsning på elektrifiering. Den nya ES90 har nyligen presenterats, och den elektriska EX60, ett alternativ till den uppdaterade XC60, lanseras nästa år. För att ytterligare bredda utbudet av suv:ar har Volvo introducerat EX30 Cross Country, en terränganpassad version av sin minsta elbil.

”Vi ser att kunderna vill ha olika alternativ inom samma modellserie,” säger Rowan, ”därför erbjuder vi olika versioner.”

Nya dieselregler: Risk för underkänd besiktning

Medan andra länder underkänner en betydande andel dieselbilar på grund av höga partikelutsläpp, godkänns nästan samtliga i Sverige.

Framtidens Volvo

Volvos strategiska skifte mot suv:ar och sedaner speglar en förändrad marknad och ett behov av kostnadseffektivitet. Även om kombibilarnas framtid är osäker, kan detta öppna upp för spännande nya sportiga modeller.

”Vi måste anpassa oss till kundernas behov och de ekonomiska realiteterna,” menar Rowan.

”Genom att fokusera på våra kärnsegment kan vi fortsätta att leverera högkvalitativa och säkra bilar.”

ANNONS

Vanligaste böterna: Nu kan fortkörningen kosta dig tusenlappar

Stressad till jobbet eller glömt bort att sänka farten? I Sverige kan en enda miss i trafiken kosta dig tusentals kronor i böter.

Läs också:

Stort test: Så bra är bilarnas pekskärmar. Dagens PS

Kaffe på jobbet kan höja ditt kolesterol. News 55

”Kan en ny bolagsform rädda välfärden?” Realtid

Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Digital strateg, skribent och sociala medier-expert med passion för teknik och fordon. “Jag har testkört hundratals bilar, innehar racinglicens och har ett helt rum dedikerat till prylar och teknik”, säger Åsa.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Digital strateg, skribent och sociala medier-expert med passion för teknik och fordon. “Jag har testkört hundratals bilar, innehar racinglicens och har ett helt rum dedikerat till prylar och teknik”, säger Åsa.

ANNONS