E55

Därför krävs Anna på miljonbelopp för andras missade pant

pant
Tio år efter Anna sålt sin lägenhet får hon ett kravbrev på 1,6 miljoner kronor. En tidigare ägares bolån som aldrig löstes. (Foto: Viktoria Bank/TT, Frederik Ringnes/NTB/TT)
Paulina Monzón
Paulina Monzón
Uppdaterad: 09 juni 2025Publicerad: 09 juni 2025

Tio år efter att Anna sålt sin bostadsrätt i Göteborg får hon ett kravbrev på 1,6 miljoner kronor. Anledningen? En tidigare ägares bolån som aldrig löstes – och som nu, trots att Anna inte haft någon del i det, riskerar att bli hennes ansvar. Fallet belyser stora brister i systemet för pantkontroll.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Anna, 46, trodde att det gamla kapitlet med bostadsrätten i centrala Göteborg var avslutat sedan länge. Hon och maken bodde där 2013–2015, och sedan dess har de hunnit bygga upp ett nytt liv i en villa på Hisingen. Men i april i år damp ett brev ner från Trygg-Hansa – ett krav på 1,6 miljoner kronor för en pant kopplad till bostadsrätten de sålde för tio år sedan.

I brevet förklarade försäkringsbolaget att en pant från 2009 aldrig blivit löst i samband med försäljningarna som följt. Därmed anses Anna ha brustit i sitt ansvar som säljare, trots att varken hon eller maken varit med när lånet togs.

”Det känns ju som att någon tagit springnota på sitt bolån”, säger Anna till Svenska Dagbladet.

MISSA INTE: Så skyddar du arvet – när äktenskapsförord inte räcker

En pant ingen märkte – i 17 år

Bostaden har haft fem ägare sedan den byggdes 2008. Först ut var låntagaren som pantsatte lägenheten hos Handelsbanken. Efter honom följde tre olika ägarbyten där ingen – varken mäklare, banker eller bostadsrättsföreningen – uppmärksammade att panten fanns kvar.

Först när den fjärde ägaren skulle sälja 2025 upptäcktes att pantförbindelsen från 2009 låg kvar, trots att låntagaren flyttat ut för över ett decennium sedan. Kravet skickades då vidare till Anna, eftersom mäklaransvar enligt svensk lag preskriberas efter tio år. De tidigare ägarna, liksom mäklarna som förmedlade lägenheten 2009 och 2013, är därmed fria från ansvar.

”I vårt fall har panten inte varit dold eftersom föreningen har med den i sitt register”, konstaterar Anna.

Mäklarsamfundets chefsjurist Niklas Rollgard påpekar att ansvaret från mäklarhåll preskriberas efter tio år. (Foto: Christine Olsson/TT)
ANNONS
ANNONS

Mäklarens roll – och systemets svagheter

I Sverige är det mäklarens ansvar att kontrollera och lösa eventuella panter i samband med en bostadsförsäljning. Ändå har hela tre mäklare i rad missat samma pant. Ordföranden i den aktuella bostadsrättsföreningen, Susanne Sörensson, beskriver situationen som beklaglig.

”Jag tycker så synd om alla dessa privatpersoner som råkat så illa ut.”

Att ingen under dessa år reagerat väcker frågor om hur effektivt systemet verkligen är. Även Handelsbanken, som fortsatt ta emot räntebetalningar från den ursprungliga låntagaren, har enligt uppgift inte agerat på att panten låg kvar.

Civilrättsligt ansvar – men vem ska betala?

Enligt jurister kan varje bostadsförsäljning betraktas som en enskild civilrättslig affär. Det innebär att även senare säljare, som Anna, kan hållas ansvariga för fel som inte upptäckts vid tidigare ägarbyten.

Trygg-Hansa hävdar att Anna är skyldig att ersätta skadan, trots att det är hennes mäklares ansvar att kontrollera panten. Men eftersom försäkringsbolag ofta skickar sina regresskrav vidare till säljaren, kan slutnotan hamna i knät på privatpersoner som gjort allt enligt regelboken.

Mäklarsamfundets chefsjurist Niklas Rollgard påpekar att ansvaret från mäklarhåll preskriberas efter tio år – såvida det inte handlar om bedrägeri.

”Ett systemfel”

ANNONS

Anna upplever sig som ett brottsoffer i ett system där privatpersoner inte har möjlighet att själva kontrollera pantuppgifter. Hon ifrågasätter varför banker och mäklare – som tar betalt för sitt expertis – inte fångade upp den kvarstående panten.

”Som konsument har du inte ens rätt att kontrollera pant innan du köper. Du måste kunna lita på att saker har blivit kontrollerade”, säger hon.

Handelsbanken svarar att de ”följer lagar och avtal” men vill inte uttala sig i det enskilda fallet.

Alternativen för Anna är få. Hon kan vända sig till Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd, men risken finns att ärendet slutar i en lång civilrättslig process.

”Det är ett systemfel att det som hänt ens är möjligt”, säger hon.

Läs mer:

Börsexperternas bästa tips till dina barn och barnbarn – bli miljonär

Ålderismen kostar samhället miljarder – hon kräver reformer

Ny kärlek som pensionär? Så påverkas ekonomi och pension

ANNONS

Monica, 82, fick nej: För gammal för att leasa bil

Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Paulina Monzón
Paulina Monzón

E55:s ekonomijournalist Paulina Monzón har en gedigen erfarenhet inom svensk journalistik, och har jobbat för både Rapport och Stockholmsnyheterna på SVT Nyheter samt Utrikesdesken på Sveriges Radio. Med erfarenhet av att ha jobbat både som breakingreporter och att göra reportage ute i fält, har Paulina Monzón bemästrat att göra sina artiklar rappa, pedagogiska och aktuella. Hon har alltid läsarupplevelsen och nyttan i fokus.

Paulina Monzón
Paulina Monzón

E55:s ekonomijournalist Paulina Monzón har en gedigen erfarenhet inom svensk journalistik, och har jobbat för både Rapport och Stockholmsnyheterna på SVT Nyheter samt Utrikesdesken på Sveriges Radio. Med erfarenhet av att ha jobbat både som breakingreporter och att göra reportage ute i fält, har Paulina Monzón bemästrat att göra sina artiklar rappa, pedagogiska och aktuella. Hon har alltid läsarupplevelsen och nyttan i fokus.

ANNONS