E55

Svarta listan: Här är de värsta resebolagen

Sarah Carlsson
Sarah Carlsson
Uppdaterad: 23 aug. 2023Publicerad: 23 aug. 2023

Flera reseföretag struntar i Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer och ersätter inte kunder. Det framkommer av Råd & Röns uppdaterade "svarta lista".

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Är du senior och skulle vilja jobba extra? Klicka här.

Råd & Rön har uppdaterat sin svarta lista. Där hamnar företag som inte följer Allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer om ersättning till kunder.

Motorbranschen sticker ut med flest antal ärenden. 70 företag har valt att inte följa ARN:s rekommendationer i 85 fall. Motorföretagen är skyldiga sina kunder 3 065 605 kronor enligt tidningen.

Resebranschen är näst värst med 30 företag som sammanlagt har 70 ärenden där de inte har velat följa rekommendationerna. Den spanskägda onlineresebyrån Travellink toppar listan inom detta område.

– I en lång rad fall har de låtit bli att betala tillbaka pengar för exempelvis inställda resor. De har alltså lämnat sina kunder i sticket utan att de får tillbaka pengar de har rätt till, säger tidningens chefredaktör, Daniel Kjellberg, till TV4.

Onlineresbyråer som Travellink är ofta svåra att få tag i och kunder vittnar om att det inte ens har funnits kontaktuppgifter på hemsidan.

”Travellink har numera ett telefonnummer till sin kundtjänst på sin hemsida, men det krävs många klick för att hitta det och tyvärr saknas en nolla i början av telefonnumret, vilket kan ställa till problem för den som försöker ringa”, skriver Jonas Ryberg på Råd & Rön.

Travellink följs av Ryanair, Bravofly, LOT Polish Airlines och KLM på svarta listan. Alla reseföretag på listan bör enligt ARN ersätta sina kunder med totalt 764 438 kronor.

ANNONS

Skulle du vilja anlita erfaren arbetskraft? Klicka här.

Läs mer från E55- vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Sarah Carlsson
Sarah Carlsson

Webbredaktör på News55. Skriver med fokus på målgruppen 55+.

Sarah Carlsson
Sarah Carlsson

Webbredaktör på News55. Skriver med fokus på målgruppen 55+.

ANNONS