Klädbranschen manipulerar oss för att vi ska köpa mer och fler plagg och Naturskyddsföreningen har identifierat elva så kallade köptriggers.


Mest läst i kategorin
Naturskyddsföreningen rekommenderar att du bara köper fem nya plagg om året för klimatets skull, det skriver Miljö & Utveckling.
I rapporten ”Monstret i garderoben” från september 2024, konstaterar Naturskyddsföreningen att en genomsnittlig svensk köper cirka 25 nya plagg varje år, då är strumpor och underkläder borträknade.
Enligt Naturskyddsföreningen är det 20 plagg för mycket och organisationen menar att våra konsumtionsvanor är ohållbara, särskilt som många kläder som köps har dålig kvalitet och slängs snabbt.
I sin rapport föreslår Naturskyddsföreningen att det i en hållbar garderob finns 74 plagg och att varje plagg bör kunna hålla i 15 år och användas 270 gånger.
Köptriggers
De här råden fungerar dock inte med den kvalitet många kläder håller i dag, en vanlig T-shirt används i genomsnitt 30 gånger innan den slängs.
Det är dessutom svårt att hålla sig till fem nya plagg om året när klädbranschens manipulerande köptriggers får oss att handla mer än vi behöver.
I sin nya rapport ”Monstret i mobilen” har Naturskyddsföreningen undersökt hur mycket nio av de största onlinebutikerna för mode använder köptriggers.
De oblinebutiker rapporten tittat på är H&M, Lindex, Kapp Ahl, NA-KD, Nelly, Boozt, Zalando, Ellos och Shein.
Köptriggers är manipulativa metoder som används inom e-handeln för att hetsa till ökad konsumtion.
”Köptriggers är metoder som utnyttjar våra psykologiska beteendemönster, som rädslan att gå miste om något eller viljan att passa in, för att hetsa konsumenter till att köpa mer än de planerat”, det skriver Sveriges Natur.
Senaste nytt
Är stressande för kunden
Rapporten handlar om köptriggers på företagens webbplatser samt i deras appar och sociala medier. Alla granskade företag använder köptriggers, men med olika omfattning och intensitet.
Exempelvis använder Nelly, Boozt, Zalando och Shein nästan alla, medan exempelvis H&M bara använder några få.
Naturskyddföreningen har identifierat elva olika köptriggers som utnyttjar våra känslor.
”En gemensam nämnare är att de är väldigt stressande för kunden. Det kan vara en klocka som tickar ner, det kan vara någon som säger att det bara finns några få saker kvar i kassan eller i lager”, säger Beatrice Rindevall ordförande för Naturskyddsföreningen till TT i Privata Affärer.
Hon tillägger att det här skräddarsys av artificiell intelligens utifrån våra svagheter så att det blir väldigt psykologiskt manipulerande.

Vill se skärpt lagstiftning
När någonting är designat för att locka in oss och hetsa oss till köp kan det vara svårt att undvika och Beatrice Rindevall ger rådet att fråga dig själv om du verkligen behöver det du vill köpa.
I dag är dock e-handeln designad för att påverka våra beslut långt innan vi nått en onlinebutiks kassa och Naturskyddsföreningen vill hellre se att lagstiftningen skärps.
Marknadsföringslagstiftningen reglerar i dag bara vad som sägs vid köptillfället och inte de köptriggers som fått dig att köpa.
”Alla triggers i sociala medier, de finns inte med i den här lagstiftningen. Vi ser att politiken behöver gå in och kräva att de tar ansvar”, säger Beatrice Rindevall till TT i Privata Affärer.
Elva köptriggers onlinebutiker använder:
- Brådska/tidsbrist
- Brist
- Popularitet
- Exklusivitet
- Inspiration
- Låg risk
- Incitament/erbjudande
- Genvägar
- Lock-in/inlåsningar
- Bra affär
- Användargenererat innehåll
Källa: Monstret i mobilen

E-handelsföretag fuskar med reapriser
Många e-handelsföretag fuskar med reapriser och lever inte upp till bestämmelserna i lagen. Nu ingriper Konsumentverket mot flera företag.

Erfaren journalist både som reporter och redaktör. Bevakar allt som berör Hälsa, Husdjur och den lilla människan för News55.

Erfaren journalist både som reporter och redaktör. Bevakar allt som berör Hälsa, Husdjur och den lilla människan för News55.

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.