E55

Så får du tillbaka pengarna om du blivit bedragen

Så kan du stå emot bedragare
Sveriges banker gör gemensam sak med informationskampanjen "Svårlurad!" i syfte att förebygga bedrägerier.
Mauritza Klingspor
Mauritza Klingspor
Uppdaterad: 27 juli 2023Publicerad: 27 juli 2023

Om du blivit utsatt för bedrägeri finns det ett antal saker du kan göra för att kunna få tillbaka pengarna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Många äldre drabbas av bedrägerier, ett brott som ökat de senaste åren. Men enligt Senioren har en dom i Högsta domstolen gjort det lättare att få tillbaka pengarna man lurats på. 

Det första du ska göra om du blivit utsatt för en olovlig transaktion är att kontakta banken. Reklamera transaktionen och spärra dina bankkonton. Sedan ska du kontakta polisen och anmäla brottet.

Är du senior och skulle vilja jobba extra? Klicka här.

Banken ansvarar för att göra en utredning om pengarna som försvunnit. Är du och banken överens om att transaktionen var olovlig är det bankens uppgift att ersätta dig. Men tyvärr är det inte alltid banken anser att det rör sig om bedrägeri.

– Om banken inte godkänner den drabbades krav kan han eller hon vända sig till den oberoende Allmänna reklamationsnämnden ARN och kostnadsfritt få sin sak prövad, säger Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell till Senioren. Man kan också driva processen i allmän domstol. Om konsumenten väljer den vägen kan man ansöka om ett biträde hos oss.

Konsumentverket har en mall där du kan fylla i din berättelse för att få hjälp när du blivit lurad. Mallen gäller för bedrägerier, men däremot inte för kortbedrägerier, alltså när ditt kort blivit stulet och pengar har dragits på så vis. 

Skulle du vilja anlita erfaren arbetskraft? Klicka här.

Här är olika sätt du kan gå tillväga för att få tag i Konsumentverkets mall:

ANNONS
  • Via internet: Gå in på Konsumentverket.se och klicka vidare till www.hallakonsument.se. Här finns brevmallen du ska fylla i. Du skickar sedan den ifyllda brevmallen till din bank
  • Via telefon: Vill du ringa till Konsumentverket och be om att få brevmallen hemskickad. Telefonnumret är 0771 – 525 525. Fyll i brevmallen och skicka det till banken som ett vanligt brev.
  • Via post: Du kan skicka brev till Konsumentverket och be om att få mallen hemskickad till dig på posten. Adressen är: Box 41, 651 02 Karlstad.
  • Via e-post: Vill du mejla är adressen: [email protected].

Läs mer från E55- vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS