Efter flera anmälningar från kunder kontrollerade konsumentverket flera bokningssajter för flyg och hotell. Hos två av tre bokningssajter upptäcktes felaktig marknadsföring och mystiska avgifter, rapporterar Expressen.


Mest läst i kategorin
Konsumentverket har mottagit flera klagomål från kunder som känner sig lurade av bokningssajternas marknadsföring. I flera fall handlar det om att sajterna marknadsfört ett pris på en resa och sedan lagt på flera avgifter som gjort resan betydligt dyrare än vad som annonserats ut, skriver Expressen.
– Vi upptäckte att priserna som anges först oftast inte stämmer då det tillkommer tilläggspriser efterhand, då konsumenten går vidare i bokningsprocessen, säger Konsumentverkets jurist Angelica Lillback till Expressen.
En av kunderna som hört av sig till Konsumentverket kunde genom skärmdumpar visa hur priset inledningsvis legat på 8 958 kronor. I slutet av bokningen hade priset stigit till 14 963 kronor.
Sajterna fungerar som resebyråer på nätet och används för att boka hotell, flyg, paketresor och hyrbilar. De tar ut olika former av avgifter, vilka dolts i priset kunderna först ser och läggs sedan till i slutet av bokningsprocessen.
– Det kan exempelvis handla om bokningsavgifter eller särskilda avgifter för det betalningssätt man väljer. Det kan också vara bagageavgifter eller olika försäkringar som är kopplade till hyrbilar. Det beror på vilken tjänst man bokar, säger Angelica Lillback till Expressen.
LÄS ÄVEN: Forskare varnar: Finansministern har fel om Sveriges ekonomi
LÄS ÄVEN: SL:s nya höjning slår mot pensionärer
LÄS ÄVEN: Dolda arvoden till SBAB-höjdare