En prissänkning på elbilars batterier är att vänta. Besparingarna kan bli stora för konsumenterna, enligt prognoser från fordonsindustrin.



Volkswagens ambitiösa prognos att minska batterikostnaderna med 50 procent till 2027 och ytterligare 20 procent till 2029, jämfört med 2023, signalerar en betydande förändring på elbilsmarknaden, skriver Matthias Schmidt.
Denna utveckling kommer att göra elbilar mer tillgängliga för en bredare publik. Denna prispress kommer att gagna märken som Volkswagen Personbilar, SEAT/Cupra, ŠKODA och Volkswagen Transportbilar.
MISSA INTE: Pensionschef om miljardförlust i Northvolt: ”Inte bra investering”
Produktionen av batterier i Europa sätter fart
Volkswagen planerar att starta produktionen av sina första europeiska modeller med egenproducerade Powerco LFP-battericeller i år. Detta sammanfaller med lanseringen av fyra nya kärnmodeller från Volkswagen, ŠKODA och Cupra, som kommer att tillverkas i SEAT:s anläggning utanför Barcelona. Modeller som Cupra Raval, Volkswagen ID.2, en suv och en ŠKODA, alla baserade på en anpassad version av MEB-plattformen, kommer att ha ett startpris på cirka 280 000 svenska kronor före eventuella lokala subventioner.
Volkswagen ser en enorm potential i att producera batterier lokalt i Europa. Det ger inte bara kostnadsfördelar, utan också en större kontroll över hela produktionskedjan.

Missa inte din skrotningspremie – 500 miljoner riskerar brinna inne
Regeringens skrotningspremie för elbilar har lockat få, samtidigt visar ny statistik att utsläppen från vägtrafiken ökar kraftigt.
Billigare elbilar för massorna
Tack vare de sjunkande batteripriserna och stordriftsfördelar, samt gemensamma komponenter och synergier, kommer Volkswagen att kunna lansera en portugisisk-tillverkad ID.1-modell från 2027 med ett pris på cirka 230 000 svenska kronor. Konceptmodellen visades upp i Düsseldorf tidigare denna månad.
Internationella energimyndigheten (IEA) har tidigare rapporterat att litiumpriserna, en nyckelkomponent i elbilsbatterier, har sjunkit med över 85 procent från sin topp 2022. IEA har också konstaterat att den globala batteritillverkningskapaciteten nådde 3 TWh under 2024, vilket ytterligare bidrar till prisfallet.
Myndigheten förutspår att kapaciteten kan tredubblas om alla planerade projekt genomförs. Dock kom nyheten om Northvolts konkurs igår, vilket kan påverka prognosen.
Volkswagens marginalmål skjuts fram
Volkswagen har justerat sin tidsplan för att nå sitt operativa marginalmål på 6,5 procent, från 2026 till 2029. Under 2024 var marginalen 2,9 procent, vilket påverkades av engångskostnader för omstrukturering under de senaste tolv månaderna.
Denna utveckling innebär att konsumenter kan se fram emot betydligt billigare elbilar inom de närmaste åren, vilket gör övergången till elektrisk mobilitet mer överkomlig för en bredare publik.

Spara tusenlappar: Här är elbilarna du har råd med
Drömmer du om en elbil, men plånboken sätter stopp? Försäljningen av elbilar har dippat, och många kämpar med de höga priserna.
Läs också:
Ladda bilen lika fort som du tankar. Dagens PS
Pendla? Allt mer lönsamt att bo i Stockholms kranskommuner. News 55
Apoteas grundare: ”Lite avundsjuk på deras affärsidéer”. Realtid

Digital strateg, skribent och sociala medier-expert med passion för teknik och fordon. “Jag har testkört hundratals bilar, innehar racinglicens och har ett helt rum dedikerat till prylar och teknik”, säger Åsa.

Digital strateg, skribent och sociala medier-expert med passion för teknik och fordon. “Jag har testkört hundratals bilar, innehar racinglicens och har ett helt rum dedikerat till prylar och teknik”, säger Åsa.

Inga pengar på banken? Skulder? Livförsäkringen ser till att din familj också får ett arv