E55

Populära onlinetjänster kan bli en dyr historia

Mauritza Klingspor
Mauritza Klingspor
Uppdaterad: 03 mars 2025Publicerad: 02 nov. 2023

Anmälningar mot dejtingsidor hos Konsumentverket har ökat. Användare har trott att de avslutat sitt konto, men pengar fortsätter att dras, skriver TV4. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En av de som har vänt sig till nätdejting för att hitta kärleken är Inge Rogesund. Han registrerade ett medlemskap på en dejtingsajt för 999 kronor i månaden, men när han ville säga upp abonnemanget stötte han på problem.

Det visade sig att medlemskapet automatiskt förlängs om det inte avslutats två veckor innan slutet på avtalsperioden. För att avsluta abonnemanget behöver man kontakta företaget via mejl eller brev – ett brev som skickas till en adress i Luxemburg. 

– Ja, jag skickade ett brev att jag ville säga upp abonnemanget, men det verkar inte som att det kom fram, för de fortsatte att dra en månad till. 999 kronor. Ja, de hoppas ju att man missar uppsägningen så att de ska tjäna pengar. Det kan ju inte vara något annat, berättar Inge för TV4

Trots att Inge skickade brevet om uppsägningen fick han betala för ytterligare en månad. Efter det spärrade han sitt konto, för säkerhets skull.

– Man känner sig maktlös, man vill slippa besvär med inkasso. Så man betalar ju ändå, säger han. 

Känsligt ämne

Konsumentverket har mottagit många anmälningar av den här typen, där konsumenterna tror att de har sagt upp sitt medlemskap, men dejtingsajterna fortsätter att dra pengar. Under förra året mottog myndigheten 154 anmälningar om den typen av sajter. 

– När det handlar om dejtingsajter, så tror jag att det finns ett mörkertal. Vi hör det när folk kontaktar oss, att det är ett lite känsligt ämne, säger Hanna Bornstedt som är vägledare vid Konsumentverket.

ANNONS

Hon råder konsumenter att alltid skriftligt säga upp sitt betalda abonnemang, för att kunna bevisa att man har sagt upp kontot i tid. 

Läs mer från E55- vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS