Den tillfälliga bussterminalen vid Slussen i Stockholm skulle bara vara en kortvarig lösning. Men nu ser det ut som att resenärerna tvingas promenera i över ett och ett halvt år extra – till en samhällsekonomisk kostnad på 1,3 miljarder kronor, enligt Stockholms Handelskammare.


Mest läst i kategorin
När den tillfälliga bussterminalen vid Stadsgården behövde rivas 2023 stod Stockholms stad inför en akut situation. Den nya permanenta terminalen i Katarinaberget var långt ifrån färdig, och man valde därför att etablera ett provisoriskt bussläge vid Fotografiska museet, knappt 700 meter bort, något Svenska Dagbladet rapporterade om då.
Lösningen togs emot med skepsis av tiotusentals dagliga pendlare från bland annat Nacka och Värmdö. Men eftersom terminalen vid Katarinaberget sades stå klar hösten 2025, fick många resenärer finna sig i en tillfällig omväg.
Redan då sa Claes Keisu, pressansvarig på SL, till SvD att ”många resenärer kommer att uppleva det som en stor försämring”.
Nu står det klart att även det nya slutdatumet spricker. I bästa fall öppnar terminalen i april 2026 – nästan två och ett halvt år senare än planerat.
MISSA INTE: Pensionsmyndigheten: Fondernas säkerhet stärkt efter skandalerna
Prislappen – 1,9 miljoner om dagen
Enligt beräkningar från Stockholms Handelskammare innebär den extra gångsträckan på sju och en halv minut en samhällsekonomisk kostnad på omkring 1,9 miljoner kronor per dag. Det baseras på att tiotusentals resenärer tillsammans förlorar cirka 7850 timmar dagligen i extra restid.
”Vi har utifrån Trafikverkets modell räknat på vad den extra restiden är värd om du hade kunnat göra något annat än promenera i sju och en halv minut. Då blir det så här stora tal”, säger Carl Bergkvist, chefsekonom på Stockholms Handelskammare, till SvD Näringsliv.

Totalkostnad upp emot 1,3 miljarder kronor
Förseningen innebär att bussterminalen vid Fotografiska nu kommer att användas i minst 18 månader längre än planerat. Den ackumulerade kostnaden för resenärernas förlorade tid landar därmed på omkring 1,3 miljarder kronor, enligt Handelskammarens uträkning.
Carl Bergkvist anser att situationen kräver en grundlig genomlysning och menar att man måste dra lärdom av situationen. Han menar att det kostar både pengar och förtroende.
”I och med att det nu blir ytterligare en försening här, är det rimligt att man gör en ordentlig utvärdering av vad som har gått så fel här. Vi har inte råd med flera sådana här fiaskon”, säger han.
Staden tiger om förseningen
När Svenska Dagbladet söker kommentarer från den politiska ledningen i Stockholms stad får man kalla handen. I ett mejl skriver Fredrik Ståhl, pressekreterare på finansroteln:
”Vi avböjer en kommentar och hänvisar frågor om detaljerna kring förseningen till respektive förvaltning.”
För resenärerna återstår fortsatt väntan – och ytterligare månader av långa promenader med hög samhällsekonomisk prislapp.
Läs mer:
Expert: Slipp ekonomisk oro som sambo – med en okänd försäkring
Lurad på miljoner och skuldsatt – men hittade vägen tillbaka
Så investerar du som Warren Buffett – experten förklarar
Klyftorna växer – så splittrad är Sveriges arbetsmarknad

E55:s ekonomijournalist Paulina Monzón har en gedigen erfarenhet inom svensk journalistik, och har jobbat för både Rapport och Stockholmsnyheterna på SVT Nyheter samt Utrikesdesken på Sveriges Radio. Med erfarenhet av att ha jobbat både som breakingreporter och att göra reportage ute i fält, har Paulina Monzón bemästrat att göra sina artiklar rappa, pedagogiska och aktuella. Hon har alltid läsarupplevelsen och nyttan i fokus.

E55:s ekonomijournalist Paulina Monzón har en gedigen erfarenhet inom svensk journalistik, och har jobbat för både Rapport och Stockholmsnyheterna på SVT Nyheter samt Utrikesdesken på Sveriges Radio. Med erfarenhet av att ha jobbat både som breakingreporter och att göra reportage ute i fält, har Paulina Monzón bemästrat att göra sina artiklar rappa, pedagogiska och aktuella. Hon har alltid läsarupplevelsen och nyttan i fokus.