Finansinspektionen har inlett en gransking av den svenska nätbanken Intergiro, efter avslöjandet att bedragare använt banken för att tvätta miljontals kronor från internationella investeringsbedrägerier.


Mest läst i kategorin
Minst 20 miljoner kronor har passerat genom nätbanken Intergiro på bara fyra månader, avslöjar SVT:s Uppdrag granskning.
Missa inte: Polisen varnar för bedragare som gör hembesök för att stjäla guld. News55.
Banken användes för att tvätta pengar
Ett omfattande nätverk av bedragare har nämligen använt den svenska nätbanken Intergiro för att tvätta pengar från internationella investeringsbedrägerier.
Bedragarnätverket har sin bas på Cypern och har enligt läckta dokument stulit 2,5 miljarder kronor från offer i 34 länder sedan 2021.
Uppdrag granskning har spårat pengarna till Intergiro, en så kallad neobank där allt sker digitalt.
Tre bolag i Litauen, varav två kontrolleras av målvakter och det tredje inte ens existerar, står bakom kontona som används för att flytta de stulna pengarna, rapporterar SVT.
Finansinspektionen: ”Väldigt allvarligt”
Finansinspektionen utreder nu Intergiro för eventuella brister i bankens arbete mot penningtvätt.
Malin Alpen, områdeschef för Betalningar vid Finansinspektionen, är kritisk till att transaktionerna har kunnat ske.
”Det är väldigt allvarliga uppgifter. En bank ska känna sin kund och förstå vad som är normalt och avvikande beteende. De ska också övervaka och vid behov stoppa transaktioner”, säger hon, enligt SVT.
Hon poängterar att om Finansinspektionen ser behov av att agera, så kommer institutionen göra det.
Bankens uttalande: ”Vi är måltavlor”
Intergiros VD avböjde en intervju efter att ha sett SVT:s frågor, men banken skickade en skriftlig kommentar där de betonar att de är måltavlor för bedrägeriförsök och att de samarbetar med myndigheter.
”Att bekämpa dessa bedrägeriförsök är utan tvekan vår största utmaning och investering, skriver banken”, enligt SVT.
Bedragarnas verksamhet sträcker sig över flera länder och använder sig av callcenters i Georgien, samt operatörer i EU och Israel.
Samtidigt fortsätter drabbade offer att kämpa för att få tillbaka sina pengar. Med Finansinspektionens granskning av Intergiro kan nu bankens hantering av bedrägeritransaktioner få konsekvenser.
Läs mer: Guldålder för bedragare – aldrig varit lättare att luras. DagensPS.