E55

EU viker sig: Förbränningsmotorn lever längre än väntat

Europeiska kommissionens ordförande Ursula von der Leyen leder ett möte med fordonsindustrins ledare på EU:s högkvarter i Bryssel. (Foto: Virginia Mayo/AP/TT)
Europeiska kommissionens ordförande Ursula von der Leyen leder ett möte med fordonsindustrins ledare på EU:s högkvarter i Bryssel. (Foto: Virginia Mayo/AP/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 07 mars 2025Publicerad: 07 mars 2025

EU-kommissionen har presenterat en ny handlingsplan för fordonsindustrin som innebär flera stora förändringar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Bland annat lättar man på kraven för biltillverkarnas koldioxidutsläpp och skjuter upp översynen av förbudet mot nya bilar med förbränningsmotorer, skriver Automobilwoche.

EU lättar på kraven för bilindustrin

EU-kommissionen har beslutat att lätta på kraven för biltillverkarnas koldioxidutsläpp. Detta innebär att tillverkarna får en treårig tidsfrist för att uppfylla sina mål, istället för att behöva nå dem inom ett fastställt datum.

Dessutom kommer företag att kunna kompensera för ett års överutsläpp med ett annat års minskade utsläpp. Syftet är att minska den ekonomiska pressen på biltillverkarna, som annars riskerar miljardböter.

ANNONS

Förbränningsmotorns framtid osäker

EU:s beslut att skjuta upp översynen av förbudet mot nya bilar med förbränningsmotorer från 2035 har väckt spekulationer om att man kan vara på väg att mildra det. Den ursprungliga planen var att se över lagen 2026, men nu skjuts det upp till hösten 2025. Detta kan innebära att förbränningsmotorn får leva kvar längre än väntat.

Snabb väg till nytt jobb – Hans, 62 fick napp på 20 minuter

Allt fler upplever en hårdare arbetsmarknad i Sverige och internationellt. Flera hundra personer per jobb gör urvalsprocesserna snävare.

Satsning på batteriproduktion och mjukvara

ANNONS

EU planerar att investera tre miljarder euro i produktion av battericeller inom unionen, för att minska beroendet av utländsk teknik. Dessutom vill man satsa på utveckling av mjukvara för uppkopplade och självkörande bilar genom en ny industriell allians.

Målet är att stärka den europeiska bilindustrins konkurrenskraft gentemot bland annat Kina.

Rättsligt ramverk för autonom körning

EU vill även främja utvecklingen av autonom körning genom att skapa ett rättsligt ramverk och investera en miljard euro i området. Man vill även ge konsumenterna incitament att byta till utsläppsfria bilar och se över möjligheten att göra elbilar lättare att reparera.

Handelspolitiska åtgärder

För att skydda den europeiska bilindustrin mot utländsk konkurrens planerar EU att använda handelspolitiska verktyg, som exempelvis antisubventionsåtgärder. Man vill även underlätta för europeiska biltillverkare genom att minska den administrativa bördan.

Det är viktigt att notera att handlingsplanen fortfarande är ett förslag från EU-kommissionen och måste godkännas av medlemsländerna och EU-parlamentet innan den kan träda i kraft.

Nu flyttar Volvo produktionen till USA

Hotet om 25 procents tullar på bilimport till USA i april har tvingat Volvo Cars att omvärdera sin globala produktionsstrategi.

ANNONS

Läs också:

Spridd prostatacancer obotlig i Sverige – behandlas i Finland. News 55

Trump pausar tullar på bilar i en månad. Dagens PS

Centralbanker börjar med sociala medier: ”Cringe”. Realtid

Läs mer från E55- vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Digital strateg, skribent och sociala medier-expert med passion för teknik och fordon. “Jag har testkört hundratals bilar, innehar racinglicens och har ett helt rum dedikerat till prylar och teknik”, säger Åsa.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Digital strateg, skribent och sociala medier-expert med passion för teknik och fordon. “Jag har testkört hundratals bilar, innehar racinglicens och har ett helt rum dedikerat till prylar och teknik”, säger Åsa.

ANNONS