Ett tekniskt haveri orsakade kaos i den största banken i Norge när dubbla och trippla utbetalningar från NAV oväntat trillade in hos omkring en miljon människor.


Mest läst i kategorin
”Det är mycket mer än jag ska ha”, sade Lotte Øverbye Iversen till NRK, efter att ha vaknat upp till 214 000 kronor på sitt konto.
Hon var långt ifrån ensam. DNB:s kommunikationsavdelning bekräftar att närmare två miljoner transaktioner påverkades, där vissa fick stora extrabelopp – och andra inte en enda krona, skriver SvD.
Felet, som gällde utbetalningar från norska NAV, ska ha åtgärdats snabbt, men efterspelet har väckt både oro och ilska.
MISSA INTE: Så påverkas bostadspriserna av gängkrigens sprängningar
Många vaknade till sexsiffriga belopp från banken
Flera av de drabbade tillhör grupper med fasta utbetalningar, som pensionärer och sjukskrivna. För dem är datumet för månadens överföring ofta avgörande. När pengarna inte dyker upp eller kommer i fel mängd kan vardagen snabbt slås ur kurs.
I Trøndelag upptäckte Beate Kristin Kvam plötsligt över 160 000 kronor för mycket på kontot. Fem minuter senare var summan borta – men någon förklaring från banken eller NAV hade hon inte fått.
Hon berättar för NRK att det kändes obehagligt att ha pengarna på kontot när de inte var hennes egna.
I andra änden av spektrumet fanns personer som inte såg någon utbetalning alls. Oda Djupevåg, som är sjukskriven, berättar att hon står utan pengar, även om hon klarar sig tillfälligt.
“För väldigt många är kontot tomt före nästa utbetalning. Då har man inte ens möjlighet att betala lånet”, sade hon.
MISSA INTE: Sverige har världens dyraste skatt på sol-el: Käppar i hjulet
NAV: Pengarna ska komma senast 20 juni
NAV har lovat att de uteblivna utbetalningarna ska vara på plats senast 20 juni. För många hushåll med knappa marginaler kan några dagars fördröjning dock innebära inställda räkningar, stress och ovisshet.
DNB:s talesperson Stål Ulvin Garberg beklagar felet och understryker att banken nu arbetar för att följa upp varje enskilt fall. Samtidigt säger han att kunderna inte behöver agera själva.
“Vi har ett team som arbetar med att hjälpa varje kund och rätta till de följdfel som kan ha uppstått”, säger Stål Ulvin Garberg.
MISSA INTE: 5,9 miljoner svenskar drabbas: Dags att byta efter trippelsmockan?
Visningsfel även i annan bank
Felet hos DNB var inte det enda som drabbade norska bankkunder under torsdagen. Även Sparebank1 rapporterade om ett tekniskt fel – denna gång i form av en visningsbugg i digitalbanken.
För vissa kunder såg det ut som att pengarna inte fanns på kontot, trots att de faktiskt hade förts över.
“Vi arbetar för att rätta till det så snabbt som möjligt och beklagar besväret”, uppgav Christine Meling Christensen, kommunikationsdirektör på Sparebank1.

Oförutsedda tekniska problem
Att det är tekniken som havererat är det ingen tvekan om. Men bakom varje systemfel finns levande människor – ofta äldre, långtidssjuka eller personer med små ekonomiska marginaler – som drabbas hårt när rutinerna brister.
En extra utbetalning som dras tillbaka utan förklaring eller en sen insättning kan snabbt väcka oro, särskilt när informationen uteblir från banken.
För Oda Djupevåg var det just bristen på tydlighet som var mest besvärande.
“De måste ordna upp det. Det är en väldigt opassande situation, sade hon.
Läs mer om ekonomi:
500 miljoner skattekronor ska stoppa gråstarr och höftont
Hög skatt på pension – men bara 728 svenskar använder nytt knep
Nu minskar inte skillnaderna mellan kvinnor och mäns lön längre

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.