Antalet anmälningar mot elhandelsbolag till Allmänna reklamationsnämnden har ökat kraftigt i år och många kunder har samma ärende. Det rapporterar Sveriges Radio.


Mest läst i kategorin
Det har hittills i år kommit in 274 anmälningar mot elhandelsbolag till Allmänna reklamationsnämnden, Arn, att jämföra med 119 samma period förra året. Enligt Sveriges Radio gäller flera anmälningar automatiskt förlängda kontrakt. Att kunden haft avtal som löpt ut och att elhandelsbolagen bundit kunderna till nya kontrakt utan att kunderna fått ge sitt godkännande.
En kund berättar att han hade ett bundet avtal till 2024 som elbolaget, i det här fallet Eon, sade upp. Mannen hade gjort ett grävjobb vid sommarstugan och fått hjälp av bolaget att koppla ur strömmen. Eftersom strömmen var bortkopplad i två månader sades det bundna avtalet upp och kunden fick meddelande om att teckna nytt avtal.
-Så fort situtationen ändrades i mars 22 så slutade vi att förlänga med fastprisavtal och förlängde i stället för de kunder som valde att inte vara aktiva med rörligt avtal, säger Sofie Bredinger, marknadschef på Eon, till radiokanalen och berättar att de alltid hänvisar till Arn vid en tvist.
Enligt Sveriges Radio har Eon fått 30 anmälningar till Arn, konkurrenten Fortum har inte fått någon anmälan medan mindre aktörer fått 20-30 stycken.