Företagare drabbas gång på gång av bedrägeribrott utan att ha möjlighet till hjälp eller upprättelse, men nu kan kanske en ny dom ändra på det.


Mest läst i kategorin
År 2022 vann en privatperson som utsatts för ett bedrägeribrott och lämnat ut koden till sitt bank-id och svarskoder från sin bankdosa i Högsta domstolen.
Domstolen ansåg att personen hade agerat grovt vårdslöst men inte särskilt klandervärt, det skriver Sveriges Domstolar.
Det ansågs inte bevisat att mannen i samband med två samtal från bedragarna med avsikt lämnat ut sina koder till en obehörig person.
Det ansågs inte heller vara bevisat att mannen agerade som han gjorde med insikt om att det fanns en risk för de obehöriga transaktioner som kom att utföras.
Därför ansåg Högsta domstolen att det inte var fråga om ett sådant agerande som krävs för att en person ska anses ha handlat särskilt klandervärt.
Den här domen ledde till att fler privatpersoner som utsatts för bankbedrägerier fick tillbaka sina pengar från sina banker.
Särskilt utsatta för bedrägeribrott
Företagare har dock inte haft samma möjlighet eftersom EU:s betaltjänstdirektiv PSD2, ett regelverk som täcker flera områden inom konton och betalningar, ställer högre krav på dem än på privatpersoner.
Enligt Företagarna betyder det här i praktiken att företagare, särskilt småföretagare, är en väldigt utsatt grupp när det gäller bedrägerier.
Medlemsorganisationen Företagarna företräder cirka 60 000 företagare och organisationen har otaliga exempel på företagare som drabbats av bedrägerier och inte fått hjälp från banken.
Företagarnas expert på brott mot företagare, Tobias Adielsson, skriver i ett mejl till News55 att det är svårt att få en tydlig bild av hur många företag det är som har drabbats av bedrägeribrott.
Det beror på att det är många företagare som inte anmäler de brott de utsätts för.
”Det går heller inte att få en tydlig översikt via polisens anmälningar, då det i endast ett fåtal fall anges att en företagare är drabbad. När vi deltog i TV4 beräknade vi att cirka 40 000 företagare har utsatts för denna typ av bedrägeri, och att 10 000 av dessa har lidit ekonomisk förlust. Men den exakta omfattningen är svår att fastställa”, skriver han i sitt mejl till News55.
Han tillägger att det är få företagare som har fått sina fall prövade i domstol.
”För många blir det en kostsam process att driva ärendet mot banken, särskilt när de precis förlorat en betydande summa pengar”, skriver han i sitt mejl.
Företagare fick rätt mot banken
Nu har dock, för första gången, en företagare som utsatts för bedrägeribrott fått rätt mot sin bank, och banken måste betala tillbaka cirka en miljon kronor plus rättegångskostnader till företagaren.
Företagarna menar att det här är banbrytande.
Det bankbedrägeri företagaren utsattes för liknar enligt Tobias Adielsson många av de bedrägerier Företagarnas medlemmar har drabbats av.
”Linköpings tingsrätt ansåg att de avtalade villkoren mellan S B Skogsfrakt och Kinda-Ydre Sparbank inte tillräckligt tydligt avvek från betaltjänstlagens skyddsregler. Tingsrätten bedömde att villkoren inte var så klara att det framgick att parterna avtalat bort kontohavarens rättigheter enligt lagen. Därmed tillämpades betaltjänstlagens regler, vilket ledde till att banken ansågs skyldig att ersätta företaget för de obehöriga transaktionerna”, skriver Tobias Adielsson i sitt mejl.
Möjliggör för fler företagare
Företagarna hade gärna sett en prejudicerande dom, men Kinda-Ydre Sparbank valde att inte överklaga domen.
Företagarna menar dock att Linköping tingsrätts beslut ändå öppnar ändå upp möjligheten för tusentals företagare att se över de bedrägerier de har utsatts för och att om fler fall bedöms på samma sätt som S B Skogsfrakts kanske fler företagare kan få tillbaka sina pengar.
”I grund och botten handlar det om huruvida tingsrätten anser att företagaren har varit grovt oaktsam eller inte, och här har domstolarna generellt ställt väldigt höga krav”, skriver Tobias Adielsson till News55.
”Sverige måste skydda sina småföretagare, de är också människor och har inte lättare än privatpersoner att försvara sig mot bedrägerier”, säger han i ett pressmeddelande.
”Alla måste vara vaksamma, men bankerna måste ta ett mycket större ansvar för att skydda sina kunder. Därför måste den nya betaltjänstförordningen ge ett bättre skydd för konsumenter, oavsett om det handlar om privatpersoner eller småföretagare. Det skulle ge bankerna de ekonomiska incitament som krävs för att bättre motverka de bedrägerier som riktas mot företag”, fortsätter han i pressmeddelandet.
Lukrativ målgrupp för bedrägeribrott
Bankerna har genomfört förändringar för att stoppa bedrägerierna, men trots det varnar Polisen för att bedrägerierna fortsätter.
”Småföretagare är särskilt utsatta och utgör en extra lukrativ målgrupp för kriminella. Bedrägerier har nu blivit den största inkomstkällan för kriminella gäng, och att stoppa dessa brott är en avgörande pusselbit i arbetet med att strypa den kriminella ekonomin”, säger Tobias Adielsson i pressmeddelandet.

Allt svårare att sko sig på telefonbedrägeri – polisen: ”Glädjande”
Brottsvinsterna från telefonbedrägerier minskade med 40 procent förra året. Samtidigt ökade anmälningarna. Anledningen tros vara bankernas åtgärder.

Erfaren journalist både som reporter och redaktör. Bevakar allt som berör Hälsa, Husdjur och den lilla människan för News55.

Erfaren journalist både som reporter och redaktör. Bevakar allt som berör Hälsa, Husdjur och den lilla människan för News55.