Förtroendet för Skatteverket stiger, från 85 procent i fjol till 89 procent i år bland svenska företag. Men det förtroendet delar inte privata hushållen, som tycker att Skatteverket blir allt mindre hjälpsamma.


Mest läst i kategorin
Skatteverket vinner popularitetstävlingen bland Sveriges företagare. I alla fall när det gäller populära myndigheter. Det skriver Breakit.
Men bland privatpersoner är det värre.
MISSA INTE: Dubbelsmocka mot pensionärer kan kosta dig 2 500 – i månaden
89 procent har förtroende
Det slår kanske hål på en del myter om hur illa omtyckt myndigheten är bland Sveriges företagare. Faktum är att 89 procent av företagen har förtroende för Skatteverket. Det är en ökning jämfört med året innan, då endast 85 procent visade förtroende för organisationen.
Undersökningen har gjorts bland 7 500 företag i Sverige, varav ungefär hälften, 48 procent, har svarat.
”Under 2024 jobbade vi fokuserat med att korta ned både handläggningstider och svarstider. Undersökningen bekräftar att vårt fokus är rätt och viktigt för att underlätta för våra kunder att hantera sina ärenden. Det visar samtidigt att det här är ett område som vi kommer behöva fortsätta fokusera på”, säger Katrin Westling Palm, Skatteverkets generaldirektör, i ett pressmeddelande.
Privatpersoner förlorar förtroende för Skatteverket
Färre privatpersoner får dock kontakt med Skatteverket i den takt de vill. Därför minskar förtroendet bland privatpersonerna. Bara 60 procent anser att det är smidigt att få kontakt med myndigheten bland privatpersonerna, vilket är en drastisk minskning med 7 procentenheter mellan 2022 och 2024.
Dessutom tycker privatpersonerna att det går för långsamt. Bara 63 procent anser att ärenden hanteras snabbt. Det är en minskning med 8 procentenheter jämfört med för två år sedan.
Läs mer om ekonomi:
Så lätt kan Sveriges vanligaste hemlarm slås ut av hackare
Dubbelsmocka mot pensionärer kan kosta dig 2 500 – i månaden
Sveriges elnät var det bästa i världen: Vad hände?
Ekonomen: Erik Thedéen riskerar lägga krokben för svensk ekonomi

Redaktionschef Bilbo Göransson på både News55 och E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, teve och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.

Redaktionschef Bilbo Göransson på både News55 och E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, teve och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.