Varannan svensk har tänkt fira Alla hjärtans dag. Något som ger handeln en skjuts. Framför allt exploderar försäljningen av choklad.


Mest läst i kategorin

Det är den åttonde viktigaste högtiden för svensk handel, men det är bara delar av handeln får en ordentlig skjuts i försäljningen. Blomsterhandeln säljer 55 procent mer under Alla hjärtans dag-veckan. Medan försäljningen inom handeln i stort endast ökar 1,9 procent, enligt statiskt från Svensk Handel.
– Svenska folket uppskattar Alla hjärtans dag och möjligheten att visa uppskattning till de vi tycker om, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel i ett pressmeddelande.
Av de 46 procent svenskar som tänkt uppmärksamma Alla hjärtans dag lägger majoriteten ner mellan 100 och 500 kronor. Pengarna läggs på såväl presenter till partnern som på extra fin hemlagad middag. Männen är mer benägna att köpa presenter än att laga middag, visar statistiken.
Att man lägger ner mycket pengar på chokladpraliner står klart, försäljningen ökar nämligen med hela 80 procent under veckan. Men de traditionella geléhjärtan är inte längre lika populära. Förra året köpte endast en av 42 personer en ask med hjärtan.
LÄS ÄVEN:

Inga pengar på banken? Skulder? Livförsäkringen ser till att din familj också får ett arv