E55

75 år på vägarna: Folkabussen firar historiskt jubileum

75 år med folkabussen - Volkswagen Transportbilar firar sin ikon. (Foto: Volkswagen)
75 år med folkabussen - Volkswagen Transportbilar firar sin ikon. (Foto: Volkswagen)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 10 mars 2025Publicerad: 10 mars 2025

75 år på vägarna. Folkabussen, en ikon för generationer, firar ett historiskt jubileum. Från T1 till ID. Buzz, en resa genom tiden.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I en tid där bilar kommer och går, står en modell fast förankrad i historien – Volkswagen Folkabussen. I år firar denna ikoniska transportbil 75 år av trogen tjänst, äventyr och minnen.

Den 8 mars 1950 rullade den första T1:an ut från fabriken i Wolfsburg, och sedan dess har över 12,5 miljoner bussar hittat sina hem runt om i världen.

Tiden då allt började: T1

Produktionen av första generationen (T1) startade 8 mars, 1950. (Foto: Volkswagen)
Produktionen av första generationen (T1) startade 8 mars, 1950. (Foto: Volkswagen)

Efter andra världskriget behövde Europa en pålitlig och prisvärd transportbil. Volkswagen, redan kända för sin ”Bubbla”, presenterade T1. Den första versionen var en enkel skåpbil, men snart följde varianter som kombi, minibuss och den legendariska ”Samba-bussen” med sina många fönster och lyxiga utförande.

T1 Samba - en samlarbil som i fint skick kan kosta över en miljon kronor. (Foto: Volkswagen)
T1 Samba – en samlarbil som i fint skick kan kosta över en miljon kronor. (Foto: Volkswagen)

T1 blev snabbt populär bland både företag och privatpersoner. Dess enkla konstruktion och pålitliga motor gjorde den till en favorit. Det var en bil som kunde användas till allt – från att frakta varor till att ta med familjen på utflykt.

ANNONS

Generationen som formade minnen: T2

ANNONS

På 1960-talet, när musikfestivaler som Woodstock fyllde luften med toner av frihet, gjorde T2 entré. Denna generation blev särskilt älskad av den växande ”baby boomer”-generationen. Många minns barndomens bilresor i baksätet på en T2, och för hantverkare, poliser och ambulanspersonal blev den en trogen arbetskamrat.

Generation 2 av folkabussen fick en hel framruta. Här exprementerade man också med en eldriven version. (Foto: Volkswagen)
Generation 2 av folkabussen fick en hel framruta. Här exprementerade man också med en eldriven version. (Foto: Volkswagen)

T2 var mer modern än sin föregångare, med större fönster och en skjutdörr som standard. Som campingbil blev den en symbol för äventyr och frihet.

En "Woodstock light bus-kopia" som togs fram i Sverige inför folkabussens 70-årsjubilum (byggd på en T2 och inte T1 som på originalet). (Foto: Volkswagen)
En ”Woodstock light bus-kopia” som togs fram i Sverige inför folkabussens 70-årsjubilum (byggd på en T2 och inte T1 som på originalet). (Foto: Volkswagen)
T2 fick en längre och lite bredare kaross och en hel vindruta fram. (Foto: Volkswagen)
T2 fick en längre och lite bredare kaross och en hel vindruta fram. (Foto: Volkswagen)

Kantig och kapabel: T3

Generation 3 (T3) fick betydligt kantigare former, men konceptet med motor bak och bakhjulsdrift bestod. På bilden en Multivan från 1992 (sista årsmodellen i Europa för denna generation). (Foto: Volkswagen)
Generation 3 (T3) fick betydligt kantigare former, men konceptet med motor bak och bakhjulsdrift bestod. På bilden en Multivan från 1992 (sista årsmodellen i Europa för denna generation). (Foto: Volkswagen)

I slutet av 1970-talet kom T3, med sina kantiga linjer och moderna teknik. Den var tekniskt avancerad och lade grunden för modeller som California och Multivan. Med både luft- och vattenkylda motorer samt fyrhjulsdrift blev T3 en mångsidig bil för alla behov.

ANNONS
Första California byggde Volkswagen Transportbilar på generation T3. (Foto: Volkswagen)
Första California byggde Volkswagen Transportbilar på generation T3. (Foto: Volkswagen)

En ny era: T4

Generation 4 (T4) lanserades 1990 och fick nya motorer fram, liksom framhjulsdrift. (Foto: Volkswagen)
Generation 4 (T4) lanserades 1990 och fick nya motorer fram, liksom framhjulsdrift. (Foto: Volkswagen)

1990 markerade en stor förändring för Folkabussen. T4 introducerade framhjulsdrift och frammonterad motor, vilket gav mer utrymme och bättre köregenskaper. Denna generation innebar en teknisk revolution och blev en populär bil för både familjer och företag.

Modernisering och mångsidighet: T5 och T6

T5 California. (Foto: Volkswagen)
T5 California. (Foto: Volkswagen)
T6 pickup med dubbelhytt. (Foto: Volkswagen)
T6 pickup med dubbelhytt. (Foto: Volkswagen)

Under 2000-talet fortsatte Folkabussen att utvecklas med T5 och T6. Dessa generationer erbjöd ännu mer utrymme, komfort och modern teknik. Med olika motoralternativ och varianter som Multivan och California, fortsatte Folkabussen att vara en favorit.

ANNONS

Framtiden är här: Multivan, ID. Buzz och nya Transporter

Dagens trio av folkabussar: ID. Buzz/ID. Buzz Cargo, Multivan/California och Transporter/Caravelle. (Foto: Volkswagen)
Dagens trio av folkabussar: ID. Buzz/ID. Buzz Cargo, Multivan/California och Transporter/Caravelle. (Foto: Volkswagen)

Idag fortsätter arvet med modeller som Multivan, ID. Buzz och den senaste generationen Transporter. Multivan erbjuder flexibilitet och modern teknik, medan ID. Buzz tar Folkabussen in i den elektriska eran. Nya Transporter erbjuder än mer utrymme och möjlighet att skräddarsy sitt fordon för olika behov.

Allra senaste generationen av Transporter - här som helelektrisk e-Transporter. (Foto: Volkswagen)
Allra senaste generationen av Transporter – här som helelektrisk e-Transporter. (Foto: Volkswagen)
Tvåtonslackering återintroducerades på generation 6 - en hyllning till den första generationerna. (Foto: Volkswagen)
Tvåtonslackering återintroducerades på generation 6 – en hyllning till den första generationerna. (Foto: Volkswagen)

En ikon lever vidare

75 år senare står Folkabussen fortfarande stark. Den har blivit en symbol för frihet, äventyr och pålitlighet. Genom generationer har den anpassat sig till nya tider och behov, men alltid behållit sin unika karaktär.

Den helt nya ID.Buzz är en fin hyllning till de allra första modellerna. (Foto: Volkswagen)
Den helt nya ID.Buzz är en fin hyllning till de allra första modellerna. (Foto: Volkswagen)
ANNONS

EU satsar på självkörande bilar för att lyfta fordonsindustrin

EU-kommissionen har presenterat en omfattande handlingsplan för att stödja den europeiska fordonsindustrin som inte är på topp.

Läs också:

Miljardfiasko i bokföringen: Så blåser Porsche SE upp siffrorna. Dagens PS

Professor i ekonomi föreslår höjd fastighetsskatt. News 55

Riksbanken behåller lugnet – trots oväntat hög inflation. Realtid

Läs mer från E55- vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Digital strateg, skribent och sociala medier-expert med passion för teknik och fordon. “Jag har testkört hundratals bilar, innehar racinglicens och har ett helt rum dedikerat till prylar och teknik”, säger Åsa.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Digital strateg, skribent och sociala medier-expert med passion för teknik och fordon. “Jag har testkört hundratals bilar, innehar racinglicens och har ett helt rum dedikerat till prylar och teknik”, säger Åsa.

ANNONS