Det är lätt att manipulera mätaren för hur många mil en bil gått. Det gör att begagnade bilar kan säljas som betydligt nyare eller fräschare än de egentligen är, eftersom de kan framstå som att de varit sparsamt använda när de egentligen gått flera varv runt jordklotet, motsvarande.
Begagnade bilar ska bli tryggare
Åsa Wallenrud är motorjournalist på Dagens PS och intervjuas om problemet, och en lösning, i klippet här ovanför.
”Folk är lite oroliga, därför att mätarställningarna är ganska lätta att manipulera. Framför allt förr i tiden när det var mekaniskt. Man vred lite och så var det borta. Nu är det digitalt, vilket också gör att det är lätt att koppla in sig i mjukvaran och manipulera det här”, berättar hon.
Det är väl det FN vill korrigera genom att sätta in speciella regler och lagar för det.(
Förhoppningsvis ska köparna känna sig trygga med att allting stämmer. De som har fulat sig kan inte göra det längre, utan de måste sälja bilarna som de är – till det priset som är rimligt för hur långt den har gått.
Men FN-förslaget ställer höga krav på återförsäljarna, och flera andra aktörer.
”Men det här kräver mycket från biltillverkarna, för de måste gå in och göra sin mjukvara tillräckligt bra – för att inte angripas av cyberattacker, som faktiskt kan göras på bilar också. De är också sårbara för det här. Det måste de jobba hårt på för att kunna klara av att vara säkra på att man inte manipulerar mätarställningen.
Fördelarna väger upp mot eventuella nackdelar för den enskilde konsumenten.
”Det är en stor grej, men jag tycker att den är väldigt bra – för man ska känna sig trygg när man köper en begagnad bil.