Bedragare lockar privatpersoner att investera i bluffvalutor via sociala medier. Fenomenet kallas för ”rugg pull” – att dra undan mattan – och nu varnar Finansinspektionen för att riskerna ökar.
Nya bedrägerivågen: Finansinspektionens varning: "Går snabbt"

Mest läst i kategorin
”Det här är egentligen samma gamla sätt att lura människor, men med nya verktyg”, säger ekonomijournalisten David Ingnäs på Dagens PS, i E55 Studio.
MISSA INTE: Svårare att få lån: Regeringens nya lag får tummen upp av proffset
Så går det till
Bedragare pumpar upp värdet på en tillgång, ofta en kryptovaluta, med hjälp av en känd profil i sociala medier. När intresset är som störst säljer de själva av – och lämnar småspararna med värdelösa digitala mynt.
”Trump är kanske det mest kända exemplet, men det finns många fler”, säger David Ingnäs.
Det nya i upplägget är att det sker inom två i stort sett oreglerade miljöer: Kryptomarknaden och sociala medieplattformar. Finansinspektionen, ser allvarligt på kombinationen.
”Det är svårt för myndigheter att gå in och skydda konsumenter här”, säger Ingnäs.
Senaste nytt
Finansinspektionen varnar för fällor
Problemet förvärras av att bedragare ofta försöker efterlikna seriösa aktörer. Det kan vara svårt att avgöra vad som är legitimt och vad som är fälla.
”Vill man bygga upp en förmögenhet krävs det tålamod. Det här är motsatsen – det är som att köpa en lottsedel”, säger Ingnäs.
Han menar att plattformar som Tiktok och Instagram har ett ansvar, både i att granska vad som marknadsförs och i att inte sprida investeringsbedrägerier vidare.
Men ansvaret stannar inte där.
”Om något verkar för bra för att vara sant, då är det säkert också det”, säger David Ingnäs i E55 Studio.
Läs mer om ekonomi:
Svårare att få lån: Regeringens nya lag får tummen upp av proffset
Spara 6 800 kronor på ditt bolån – med expertens superenkla knep
Svensk pension har aldrig varit så låg som nu: ”Sjunkande skepp”
Pensionsmyndigheten om PPM-fadäsen: ”Lätt att vara efterklok”
Expertens tre tips för att ta ut pensionen tidigt i livet

Redaktionschef Bilbo Göransson på både News55 och E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, TV och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.

Redaktionschef Bilbo Göransson på både News55 och E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, TV och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.