E55

Nu är Volkswagen störst i Sverige – på att sälja elbil

Bilbo Göransson
Bilbo Göransson
Uppdaterad: 14 juli 2025Publicerad: 14 juli 2025

Volkswagen vinner mark. Med en marknadsandel på 14,4 procent är märket just nu Sveriges största elbilsleverantör.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Börsprofil
Spela klippet
E55 Studio

Ebba Holmqvist: Från ointresserad till börsprofil

13 juli 2025
människor
Spela klippet
E55 Studio

Hur dumma kan vi bli som människor?

13 juli 2025
OMXS30
Spela klippet
E55 Studio

Klassiska bolag petas ur OMXS30

12 juli 2025
aktier
Spela klippet
Spara & Placera

Finansprofilen David Ingnäs – så fyndar du aktier billigast

12 juli 2025
Günther Mårder
Spela klippet
E55 Studio

Finansprofilen Günther Mårder: "Det krävs ett beslut i hjärtat"

11 juli 2025

”Starten på året kunde inte ha varit bättre”, säger Marcus Thomasfolk, kommunikationschef på Volkswagen Sverige, i E55 Studion.

MISSA INTE: Så sparar man till pensionen som en miljonär

Volkswagenallt mer poppis i Sverige

Han är glad över topplaceringen bland svenska elbilsköpare. Men han vet att kampen om kunderna är stenhård. Nya aktörer från Kina och USA gör entré, samtidigt som etablerade bilmärken vässar sina erbjudanden.

”Det är väldigt hård konkurrens, både från nya märken och från de som redan är etablerade. Alla slåss om samma kunder,” säger Marcus Thomasfolk.

ANNONS

Modeller som passar svenska bilvanor

Volkswagen har länge haft en stark position inom elbilssegmentet. Redan 2020 var märket ledande med modeller som ID.3 och ID.4. När suvar blev mer efterfrågade låg ID.4 rätt i tiden. Nu följs den upp av ID.7 Tourer – en eldriven kombi, särskilt anpassad för svenska köpbeteenden.

”Vi har lanserat modeller som passat svenska kunder väldigt bra. ID.4 slog igenom mitt i SUV-trenden. Nu kommer ID.7 som kombi – det är något många efterfrågar”, säger Marcus Thomasfolk.

Digitalisering och tjänster i fokus

ANNONS

Volkswagens satsning handlar inte bara om bilarna i sig – utan också om vad som byggs runt omkring dem.

”Bilen blir en integrerad del i ett ekosystem. Du ska kunna boka service online, koppla upp bilen till hemmet och utnyttja ny teknik på ett smidigt sätt”, säger Thomasfolk.

Han lyfter särskilt tekniken där elbilen kan lagra energi och skicka tillbaka den till hushållet – det som kallas vehicle-to-home eller vehicle-to-grid. Volkswagens bilar är redan förberedda för att stödja detta.

Transportsektorn elektrifieras

Även yrkestrafiken elektrifieras. Volkswagens eldrivna transportbil ID. Buzz Cargo hade nyligen 41 procent av registreringarna i sitt segment.

”Den har tagits emot väldigt väl av både små och stora företag,” säger Marcus Thomasfolk.

Snart kommer dessutom e-Transporter – en större transportbil som finns både som skåpbil och flakbil. Det ska bredda utbudet ytterligare för yrkestrafiken.

Mindre modeller till fler människor

En tydlig framtidssatsning från Volkswagen är att göra elbilar mer tillgängliga för fler. Under 2025 kommer ID.2 – en elbil i Golf- eller Polostorlek. Efter det följer ID.1 eller ID. Everyone, som blir ännu billigare.

ANNONS

”Vi pratar om kompakta yttermått men bra räckvidd, och ett pris som gör dem möjliga för många fler att ha råd med,” säger Marcus Thomasfolk.

Läs mer om ekonomi:

Så sparar man till pensionen som en miljonär

Sjunker som en sten: Svensk ekonomi krymper igen

5 tips för dig som ska ta ut pension i höst

Tusentals svenskar får nu höja sin pension med 2 200 – i månaden

Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Bilbo Göransson
Bilbo Göransson

Redaktionschef Bilbo Göransson på både News55 och E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, TV och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.

Bilbo Göransson
Bilbo Göransson

Redaktionschef Bilbo Göransson på både News55 och E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, TV och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.

ANNONS