Medan stora delar av butikshandeln pressas av lågkonjunktur och minskad köpkraft, växer lågprisbutikerna snabbt.
Lågprisbutiker allt mer accepterat i alla samhällsklasser

Mest läst i kategorin
En färsk rapport från Handelsbanken visar att segmentet ökat med 9 procent mellan 2017 och 2023. Bakom utvecklingen står förändrade konsumtionsmönster och ett ökat fokus på pris, enligt Fredrik Messing, vd för fastighetsbolaget Prisma Properties.
”Den höga inflationen och stigande räntor har påverkat många hushåll. Samtidigt har lågprisbutikerna moderniserats, både i utbud och butiksmiljö”, säger han.
En tydlig trend för lågprisbutiker
Prisma Properties förvaltar i dag 136 handelsfastigheter i Sverige, Norge och Danmark, med lågprisaktörer som Dollarstore, Rusta och Jula som hyresgäster. Enligt Messing finns en tydlig trend där lågprishandeln blivit socialt accepterad oavsett inkomstnivå – en utveckling som redan är etablerad i exempelvis Tyskland och Danmark.
Utöver lågprisbutiker har företaget också hyresgäster inom dagligvaruhandel och snabbmatssegmentet, med kedjor som Lidl, Willys, McDonald’s och Max.
Samtidigt pekar Fredrik Messing på ett ökat intresse från lågpriskedjor att etablera sig över nationsgränser. Danska aktörer söker sig in på den svenska marknaden, och vice versa.
”Vi ser ett fortsatt starkt etableringstryck inom lågpris, även i mindre orter. Det är en utveckling vi bedömer kommer att fortsätta”, säger han.
Lågpristrenden tycks alltså inte vara tillfällig, utan en bestående del av ett nytt konsumtionsmönster – något som också formar hur och var handelsfastigheter utvecklas i dag.
Läs mer om ekonomi:
Då får du 110-120 procent av lönen i pension
Ducka straffskatten: Därför ska man pausa sin tjänstepension

Redaktionschef Bilbo Göransson på både News55 och E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, TV och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.

Redaktionschef Bilbo Göransson på både News55 och E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, TV och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.