E55

Därför säljs svenska begagnade bilar utomlands

Bilbo Göransson
Bilbo Göransson
Uppdaterad: 12 juni 2025Publicerad: 12 juni 2025

Svenska leasingbilar som returneras säljs utomlands istället för att stanna i Sverige. Svenskarna har inte råd att köpa de begagnade bilarna, men efterfrågan är stor i utlandet. Det berättar Åsa Wallenrud i videon ovan.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
E55 Studio

Maria Qundos: Så investerar du i en osäker marknad

13 juni 2025
Spela klippet
E55 Studio

Lågprisbutiker allt mer accepterat i alla samhällsklasser

13 juni 2025
Spela klippet
E55 Studio

Han träffade Investors nya finanschef

12 juni 2025
Spela klippet
Spara & Placera

Svenska makthavare har inget hopp om USA

12 juni 2025
Spela klippet
E55 Studio

Experten: Tryggaste fonderna för sparare

26 maj 2025

Allt fler begagnade svenska bilar säljs till utlandet. Trots en viss nedgång under 2024 ligger exportnivåerna fortsatt högt – och det väcker oro kring både bilmarknaden och klimatmålen.

”Vi har ju många leasingbilar. När leasingbilarna returneras blir de stående i hallarna, helt enkelt. Då behöver de göras av med dem, och då hamnar de utomlands”, säger motorjournalisten Åsa Wallenrud.

Utvecklingen påverkar i synnerhet nyare bilar som tidigare gått på privat- eller företagsleasing. När leasingperioden löper ut efter ett par år går bilarna vidare till andrahandsmarknaden – men svenska köpare är färre än tidigare.

”Vanligt folk har kanske inte råd att köpa en bil, utan satsar på privatleasing som har mycket bra kampanjer. Då blir de där bilarna stående”, säger Wallenrud.

Volvo har länge dominerat exportstatistiken, men nu ökar även utförsäljningen av märken som Skoda och Peugeot. Enligt Wallenrud beror det delvis på att dessa haft fördelaktiga leasingupplägg som lett till höga volymer.

Trenden är särskilt tydlig bland el- och laddhybridbilar. Enligt Wallenrud utgör dessa nu 28 procent av den totala bilexporten.

”Det går utför när det kommer till hållbarheten – eftersom elbilarna är alldeles för dyra och hybridbilarna försvinner från marknaden.”

Sammantaget riskerar Sverige att backa i omställningen mot en fossilfri fordonsflotta.

”Det blir ganska tufft att nå de här klimatmålen som är uppsatta. Det är en utmaning för Sverige”, säger Åsa Wallenrud.

ANNONS

Läs mer om ekonomi:

3,3 miljoner svenskar kan nu spara tjänstepension i försvarsfond

Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Bilbo Göransson
Bilbo Göransson

Redaktionschef Bilbo Göransson på både News55 och E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, TV och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.

Bilbo Göransson
Bilbo Göransson

Redaktionschef Bilbo Göransson på både News55 och E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, TV och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS