E55

Blev lurad på 100 000 – får inget av banken

Julia Lundberg
Julia Lundberg
Uppdaterad: 15 nov. 2024Publicerad: 15 nov. 2024

En kund hos Nordea överförde en rejäl slant via Swish. Ett misstag då överföringen gick till bedragare. Och banken? De ville inte ta ansvar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

finansinspektionens
Spela klippet
E55 Studio

Nya bedrägerivågen: Finansinspektionens varning: "Går snabbt"

15 aug. 2025
kvinnors
Spela klippet
E55 Studio

Varför värderas kvinnors bolag lägre?

15 aug. 2025
boende
Spela klippet
E55 Studio

Mutor i byggbranschen kan göra ditt boende dyrare

13 aug. 2025
bil
Spela klippet
E55 Studio

Biljournalisten: "Parkera bil i stan är lite av en utopi"

11 aug. 2025
lån
Spela klippet
E55 Studio

Ny svensk lag slår mot konkurrensen: Kan bli dyrare lån

04 aug. 2025

Det råder förstås skilda meningar i det här ärendet.

Frågar du kunden menar hen att banken agerat oaktsamt.

Med stöd av Konsumentombudsmannen, KO, argumenterade hen därför för att banken borde hållas ansvarig. Särskilt som Swish-gränsen hade höjts från 5 000 till 100 000 kronor utan några särskilda kontroller.

Nordea friades

Kunden menade också att transaktionen skett utan ett giltigt samtycke och krävde skadestånd.

Exakt hur storbankens version lyder vet vi inte, men klart är att Tingsrätten fastslog att överföringen inte var obehörig, eftersom kunden själv hade initierat den.

Vidare att det inte kunde bevisas att Nordea agerat oaktsamt.

Se mer i spelaren ovan.

Mer från E55 Studio:

ANNONS

Lyxvaran som lockar ryska tjuvar. News 55

Så påverkas din plånbok av Trumps seger: ”Svagare krona”. News 55

Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS