E55

Blev lurad på 100 000 – får inget av banken

Julia Lundberg
Julia Lundberg
Uppdaterad: 15 nov. 2024Publicerad: 15 nov. 2024

En kund hos Nordea överförde en rejäl slant via Swish. Ett misstag då överföringen gick till bedragare. Och banken? De ville inte ta ansvar.

ANNONS

Mest läst i kategorin

globalfond
Spela klippet
E55 Studio

Din globalfond är inte särskilt global alls

18 sep. 2025
Sverige
Spela klippet
E55 Studio

Dyra elräkningar skadar Sverige – så här illa är det

14 sep. 2025
klarna
Spela klippet
E55 Studio

Klarna lanserades i veckan

14 sep. 2025
Spela klippet
E55 Studio

Våg av populära AI-fonder kan vara en fälla för din pension

13 sep. 2025
Spela klippet
E55 Studio

Svensk lansering: Första "krypto-mastercard" i Europa

13 sep. 2025

Det råder förstås skilda meningar i det här ärendet.

Frågar du kunden menar hen att banken agerat oaktsamt.

ANNONS

Med stöd av Konsumentombudsmannen, KO, argumenterade hen därför för att banken borde hållas ansvarig. Särskilt som Swish-gränsen hade höjts från 5 000 till 100 000 kronor utan några särskilda kontroller.

Nordea friades

Kunden menade också att transaktionen skett utan ett giltigt samtycke och krävde skadestånd.

Exakt hur storbankens version lyder vet vi inte, men klart är att Tingsrätten fastslog att överföringen inte var obehörig, eftersom kunden själv hade initierat den.

Vidare att det inte kunde bevisas att Nordea agerat oaktsamt.

Se mer i spelaren ovan.

Mer från E55 Studio:

ANNONS

Lyxvaran som lockar ryska tjuvar. News 55

Så påverkas din plånbok av Trumps seger: ”Svagare krona”. News 55

Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Laddhybrid-kampanj hos Volkswagen
volkwagen logo

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.  

Se alla kampanjmodeller här!
ANNONS