E55

Blev lurad på 100 000 – får inget av banken

Julia Lundberg
Julia Lundberg
Uppdaterad: 15 nov. 2024Publicerad: 15 nov. 2024

En kund hos Nordea överförde en rejäl slant via Swish. Ett misstag då överföringen gick till bedragare. Och banken? De ville inte ta ansvar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Native Article

Relevance Communications presenterar sitt bästa kvartal för 2024

26 feb. 2025
Spela klippet
E55 Studio

Analytikern: Så kan vi rädda fastighetsmarknaden

04 dec. 2024
Spela klippet
E55 Studio

De bygger framtidens omsorgsfastigheter

03 dec. 2024
Spela klippet
E55 Studio

Experten förklarar: Räntor – det här gäller nu

02 dec. 2024
Spela klippet
E55 Studio

Villor – fortsatt högst upp på svenskens önskelista

01 dec. 2024

Det råder förstås skilda meningar i det här ärendet.

Frågar du kunden menar hen att banken agerat oaktsamt.

Med stöd av Konsumentombudsmannen, KO, argumenterade hen därför för att banken borde hållas ansvarig. Särskilt som Swish-gränsen hade höjts från 5 000 till 100 000 kronor utan några särskilda kontroller.

Nordea friades

Kunden menade också att transaktionen skett utan ett giltigt samtycke och krävde skadestånd.

Exakt hur storbankens version lyder vet vi inte, men klart är att Tingsrätten fastslog att överföringen inte var obehörig, eftersom kunden själv hade initierat den.

Vidare att det inte kunde bevisas att Nordea agerat oaktsamt.

Se mer i spelaren ovan.

ANNONS

Mer från E55 Studio:

Lyxvaran som lockar ryska tjuvar. News 55

Så påverkas din plånbok av Trumps seger: ”Svagare krona”. News 55

Läs mer från E55- vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS